tisdag 27 augusti 2013

Varm baconmacka



Lunchdags igen! Hm vad ska jag hitta på nu då? Maken på jobbet så det blir ensamlunch igen. En titt i kylen. Ett halvt paket bacon, en äggula kvar efter chokladbiskvibak, en kant parmesan. Tja, det får väl bli en varm macka igen då.

Häromsistens funderade jag ju på att starta en omelettblogg. Eller kanske smoothieblogg. Det kanske får bli en mackblogg i stället, för mycket mackor har det blivit på sistone. Men det är ju så praktiskt! Med ett gott bröd i frysen går det att trolla fram en lunch på nolltid. Med sallad till blir mackan en helt okej, lättlagad och mättande lunch. God också! Och jag lyckades faktiskt även trolla fram en avocado och en citron till salladen!

Det här behöver du för en person

2 skivor ljust formbröd - jag använde mitt ljusa glutenfria
3 skivor bacon
ca 10 g färskriven parmesan
1 äggula
1 tsk dijonsenap
2 tsk chilisås
½ msk smulad Kunglig Salladskrydda eller annan valfri kryddblandning
lite olivolja

Jag tog mitt bröd direkt ur frysen och la i en liten olivoljad form.
Klipp/hacka baconet i småbitar och blanda ihop alla ingredienser till en röra.
Bred röran tjockt på brödet och lägg den andra brödskivan ovanpå.
Ringla lite olivolja över och sätt in i ugnen på 225 grader ca 12 - 14 minuter.
Det går säkert bra att steka mackan också, men då behöver nog brödet vara tinat.

Ha en nu en riktigt härlig dag allihop! Själv tänker jag inte göra ett skapandes grand, utan sätta mig i trädgården och njuta av de sista flyende sommardagarna. Om man får tro metereologerna kommer hösten att drabba oss till helgen så det gäller att passa på!









4 kommentarer:

  1. Åh, så gott! Att jag inte gör sådan varma mackor oftare...
    Dottern älskar det här brödet! tack för ett så bra recept!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir över att brödet blir uppskattat! Det är väldigt praktiskt att ha på lut i frysen för att snabbt kunna fixa lunch eller något till kvällen. Kram till dig också!

      Radera
  2. Varma mackor är ju aldrig fel i och för sig, Kjersti! Det går ju att variera så att man inte tröttnar i första taget. Men starta du en omelettblogg - jag är på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, får väl överväga det då! Kruxet är att det är så många olika slags bloggar jag skulle behöva starta. Omelettblogg, smoothieblogg, mackblogg, frukostblogg, pajblogg. Nää du, det är nog lika bra jag håller mig till min gamla vanliga blogg. Skönt att veta att du är med om jag ändrar mig!

      Radera