onsdag 21 augusti 2013

Glutenfritt mörkt formbröd med hirsmjöl och olika sorters frön



Här kommer det senaste tillskottet i brödarsenalen, ett mörkt och härligt, glutenfritt formbröd som är jättegott! Låt dig inte avskräckas av den långa ingredienslistan. Om du är glutenintolerant har du säkert de flesta ingredienser hemma redan. Jag använder gärna rårismjöl från Spielberger eller Urtekram när jag bakar glutenfritt.  Brödet är fullproppat med nyttigheter av alla de slag, och passar jättebra att börja dagen med.

50 g färsk jäst
2½ dl mild yoghurt, 1,5 %
2½ dl vatten
½ dl rapsolja
2 msk dadelsirap eller annan mörk sirap
½ dl nyponmjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl Fibrex
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl skalade hampafrön
2 dl hirsmjöl
2 dl rårismjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt

Blanda ihop yoghurt och vatten och ljumma till ca 35 grader.
Lös jästen i lite av vätskan och blanda sedan ned resten.
Tillsätt i turordning olja, sirap, nyponmjöl, linfrön, Fibrex, samt frön av pumpa, solros och hampa, och kör igång köksmaskinen.
Blanda de båda mjölsorterna med husk och salt och arbeta degen väl på lågt varvtal 10 - 12 minuter.
Degen blir ganska fast. Ta upp den på bakbordet och forma en limpa, som du lägger i en väl smord form på 1,5 - 1,8 liter.
Täck över och låt jäsa dragfritt i en timme.
Sätt in i ugnen på 225 grader och grädda en kvart. Sänk värmen till 175 och grädda ytterligare 1½ timme. Stjälp ur brödet ur formen och knacka på det på undersidan. Ska låta ihåligt. Låt ev eftergrädda utan form en stund med ugnen avstängd. Jag lät det stå knappt 10 minuter. Då blev det helt perfekt.

Om du är ovan att baka glutenfritt hittar du en liten glutenbakskola här.

12 kommentarer:

  1. Ser så gott u och vill gärna testa. Var hittar man rårismjöl och hampafrön? Det är nya ingredienser för mej. Hälskosten?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda delarna finns att köpa på nätet. Kika i högerfältet på bloggen så hittar du olika webbutiker. Annars brukar det även finnas i välsorterade hälsokostbutiker och faktiskt även på ICA. Lycka till och hör gärna av dig igen om du undrar över något!

      Radera
  2. Jag gillar grövre bröd med olika frön i som ger ett gott tuggmotstånd. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också. Ytterst sällan som jag äter ljust bröd, men ibland händer det. Förrättsmackor med räkor t ex, eller någon varm macka. Annars är det grovt bröd med en massa nyttigheter som gäller. Ha det bra du också!

      Radera
  3. Spännande ingredienser! speciellt tycker jag hampafrön låter intressant och något jag vill testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Marja! Hampafrön är supersupernyttiga! Jag brukar pytsa i några i min smoothie också, och har t o m haft det i köttbullar för att höja näringsvärdet. Ha det bra!

      Radera
  4. Det här brödet måste vi prova baka, jag och dottern! Låter mycket gott!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om du vill pröva brödet Lana. Det är verkligen jättegott! I morgon blir det en ny sats härhemma. Kram!

      Radera
  5. Hej!

    gott bröd...även fast jag inte följde receptet till punkt och pricka. Jag tog en deciliter Hirsflingor (fick inte tag på mjölet) och en deciliter amaranthmjöl samt hade hackade valnötter istället för hampakärnor eftersom de inte heller fanns i mitt skafferi! Annars gjorde jag som du :)En annan favorit bland dina recpet är bovetechrunch!

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jätteroligt att höra av dig igen Jennie! Och så glad jag blir över att du uppskattar brödet och crunchen! Jag är övertygad om att ditt bröd blev lika gott som mitt, det är ju det som är så fiffigt, att man kan byta lite hursomhelst utifrån det man råkar ha hemma - bara man följer proportionerna någotsånär. Ha en fin helg och en fortsatt skön sommar!

      Radera
  6. Hej igen!
    Det går lite upp och ned för mig hur mycket jag bakar. Nu har jag haft ett uppsving! Till efterrätt i dag bjöd jag på jordnötskakor och mandelkakor ala kjerstis mat och prat, goda och godkända av båda barn och vuxna. Jag kollar in din blogg varje dag, samlar recept på hög och ibland så får jag ett ryck och bakar som en tok:)
    //Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt är livet! Ibland är det upp, ibland är det ned. Jag blir så glad Jennie, att du följer min blogg dagligen, och att du har användning av mina recept. Jag blir jätteglad när du hör av dig, men självklart behöver du inte känna någon press att göra det. Det känns bra bara att veta att du finns någonstans därute i "bloggosfären" och kikar in hos mig. Må så gott och ta hand om dig!

      Radera