måndag 13 oktober 2014

Innehållsrika vegobiffar med potatis, morötter, mangold, persilja, linser och chiamjöl



Den här måndagen tänkte jag bjuda er på några riktigt goda vegobiffar, som för övrigt förgyller vilken dag som helst i veckan. Jag hade kokt potatis och kokta morötter över från tidigare middag, och adderade resten. Grönsakerna kommer från egna landet, och äggen från en kompis som har glada höns som spatserar omkring i frihet och mår gott.

Linser och ägg bidrar med bra protein, och chiamjölet bidrar med bra fettsyror - förutom att det också ger stadga åt biffarna.

Till biffarna åt vi min hemgjorda lingonsylt med chaismak och sallad från landet. Ja, vi har faktiskt ätbar sallad fortfarande trots flera frostnätter tidigare. Jättejättegott alltsammans. Två middagar till maken och mig räckte den här satsen till.

Ha nu en finfin Köttfri måndag allesammans! Kom ihåg tävlingen där du kan vinna fina saker. Det är bara en dag kvar, så kom igen nu och skriv en liten kommentar så är du med och tävlar. På onsdag presenterar jag resultatet av tävlingen.

ca 400 g kokt kall potatis
175 g kokta kalla morötter
1 tetra färdigkokta linser, 380 g
ca 35 g färsk mangold eller spenat
en tuss persilja, ca 10 g
2 pressade vitlöksklyftor
2 stora ekologiska ägg
2 tsk örtsalt - jag använde Trollets örtsalt
2 msk vitt chiamjöl (vanligt chiamjöl går också bra)
ghi, rapsolja eller olivolja till stekning

Riv potatis och morötter grovt.
Skölj linserna och låt dem rinna av i sil.
Mixa linser, mangold, persilja och ägg till en slät smet och blanda med potatis/morotsrivet.
Pressa i vitlöken, häll i örtsaltet och chiamjölet, och blanda om alltsammans väl.
Forma biffar och stek dem gyllenbruna i rikligt med matfett. De blir nästan som friterade då. Vänd biffarna ett par gånger.
Servera alldeles nystekta med sallad, lingonsylt eller kanske en svampsås om du föredrar det.











4 kommentarer:

  1. Hej!
    Du har så många bra recept så det skulle vara bra om det fanns en sökfunktion på din sida..
    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först ett jättetack för kommentaren Anna! Så kul att du gillar mina recept. Jag vet att det kan vara lite struligt, och får försöka klura på det där med sökfunktion. Jag är inte världens bästa på det här med tekniken, men får väl ta hjälp av nån för att få till något. Vet du, ibland hittar jag inte själv bland mina recept. Då brukar jag googla på mig själv, t ex "vaniljsås - kjersti" eller "vegobiffar - kjersti". Då brukar jag hitta mig! Du får göra detsamma så länge. Ha det gott!

      Radera
  2. Nu blev jag väldigt sugen på potatisbullar med lingon... Dina biffar är ju lite som en matigare variant på det. Fint recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Ja, det kan man väl säga. Förstärkta potatisbullar. Goda blev de hur som helst.

      Radera