fredag 17 oktober 2014

Glutenfri fruktig gröt med äppelmust och quinoaflingor




Nu får det bli gröt igen hörrni, och den här gröten går inte av för hackor. Den är god, värmande och full av nyttigheter som sätter sprätt på både magar och livsandar. Unna dig gröten nu när det blir alltmer höstlikt och alltmer motsträvigt att ta sig upp ur sängen. Jag har verkligen en själsfrände i Doris! Trots wake-uplampan som väcker mig med ljus och fågelkvitter varje morgon så händer det att jag lägger mig ned och blundar en liiiiiiten stund till!

I onsdags var vi och mustade 205 kg av vår äppelskörd till 115 liter härlig must på Äppelfabriken på Ekerö. Rena rama flytande guldet! Musten - som garanterat görs på våra egna äpplen medan vi ser på -  förpackas i bag-in-boxar, och håller sig faktiskt över ett år i oöppnat skick. Det vet vi stämmer, eftersom vi mustat flera gånger tidigare. Dessutom går vår egen råsaftcentrifug varm här hemma, så jag kan slösa med must även i gröten. Du som inte är lika äppelbenådad som jag kan naturligtvis göra gröten med vatten också. Eller köpt must förstås!

2 dl äppelmust
1 msk gula eller gröna russin. ca 15 g
3 mjuktorkade plommon, ca 20 g
2 mjuktorkade fikon, ca 20 g
1 tsk hela chiafrön

½ dl quinoaflingor
½ msk mandelolja eller kallpressad kokosolja
några korn salt

Till servering: ½ - 1 kravbanan, valfri mjölk

Grovstrimla plommon och fikon och lägg dem, russin och chiafrön i blöt över natten i äppelmusten. Täck med lock.
På morgonen kokar du upp alltsammans, vispar i quinoaflingor och lite salt, och småkokar under lock 5 minuter.
Rör i oljan, lägg upp på tallrik och lägg på skivade bananer. Valfri mjölk till, gärna egengjord mandelmjölk eller kokosmjölk.

Ha en härlig höstdag och en fin inledning på helgen!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar