lördag 1 mars 2014

Hjortronpannacotta med touch av passionsfrukt



Idag är det första mars go´vänner! Den allra första riktiga vårmånaden. Oj vad jag har längtat efter vår denna mörka och solfattiga vinter som satt sig som klister i både kropp och själ! Men nu är våren på gång, och det tänkte jag fira genom att bjuda er på en helt ljuvlig efterrätt - en len och smakrik pannacotta med hjortron och passionsfrukt som maken och jag festade på förra helgen. Hur lättgjort som helst, men smakar underbart!

Om du inte tål mjölkprodukter eller av andra skäl inte vill använda vanlig grädde går det säkert lika bra med något alternativ av havre, soja eller ris, både när det gäller grädde och choklad. Om det är av etiska skäl du avstår mjölkprodukter byter du också gelatinbladet mot agar-agarpulver.

Den här satsen är bara för två personer, men kan förstås mångfaldigas efter behov.

2 dl grädde
½ dl god hjortronsylt - min kom från Syltkrukan
20 g vit choklad
1 tsk passionsfruktspulver (köpte jag på Supervaruhuset, bild här)
½ - 3/4 blad gelatin

2 färska passionsfrukter

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten, minst 5 minuter. Föredrar du en lite fastare pannacotta tar du den större mängden, men föredrar du en mjukare och krämigare pannacotta räcker ett halvt ark.
Passera hjortronsylten genom en finmaskig sil så att du inte får med kärnorna.
Hacka chokladen.
Koka upp grädden och lägg i chokladen. Vispa tills all choklad smält.
Rör ned den passerade hjortronsylten och bärpulvret.
Krama ur gelatinbladet och rör ned i den varma gräddblandningen. Rör/vispa tills det smält helt.
Häll upp i 2 portionsformar och låt svalna en stund i rumstemperatur innan du täcker över formarna och låter pannacottan stelna helt i kylskåpet. Låt gärna stå över natt.
Precis före servering gröper du ur passionsfrukterna och skedar över pannacottan.
Enjoy!!

Och du, knapra gärna i dig hjortronkärnorna som blir kvar. De innehållerfinfina fettsyror. Hjortronolja används bl a i hudvårdsprodukter för att göra huden len och fin. Det fina svenska företaget c/o Gerd använder exempelvis hjortronfröolja i en del av sina produkter för hår och hud. Den här tiden på året - med torr och kliig hud efter en lång vinter i torr inomhusluft - brukar jag önska att jag vore en orm. Tänk så praktiskt att bara kunna få krypa ur sitt gamla begagnade, torra, fnasiga och krackelerade skinn, och komma ut som en ny människa med mjuk och slät hud! Men nä, jag får nog förlita mig på hjortronkärnorna. Och på c/o Gerd!

Ha en fin lördag och en härlig fortsatt helg allihop!

4 kommentarer:

  1. Åh, hjortron är så gott! Det är barndomssmak för mig. Har bott i Norra Ryssland när jag var liten, där kunde man plocka hjortron! :)
    Gott med passionsfruktpulver! Har hemma sådant också! :)
    Ha en fin lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt att kunna plocka hjortron! Jag älskar hjortron men har aldrig varken plockat några eller kokat hjortronsylt. Tråkigt nog! Ha en härlig helg du också!

      Radera
  2. Hjortron, så gott! Min systers kille har hjortron på sin baksida, och han bor här nere i Småland! Ovanligt här, de finns väl mer i Dalarna och norrut? Gott är det, i alla fall! Kul att använda dem till pannacotta"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyx! Ja, det hör nog till ovanligheten att hjortron växer i Småland. Jag vet att de kan finnas på vissa ställen i Uppland, men jag har då aldrig sett några. Jättegott är det i alla fall, precis som du säger.

      Radera