onsdag 19 mars 2014

Glutenfria skållade havre- och linfröfrallor



Oftast brukar jag baka lite grövre, mörka , glutenfria formbröd och pytsa i alla möjliga frön, bär och andra nyttigheter, men nu fick jag plötsligt lust att göra frallor. Eller kanske tekakor. Hursomhelst blev bröden riktigt goda och saftiga. Jag gjorde dem ganska stora, men du kan förstås göra dem lite mindre och fler om du föredrar det. Liksom de formbröd jag annars brukar baka är de här frallorna perfekta till morgonmackan med något gott och matigt pålägg. De kan också användas som ett lite rustikare hamburgerbröd.

Jag har gjort bröden flera gånger, och de har blivit lika bra. Om du inte tål havre kan du byta till boveteflingor och ljust bovetemjöl och i övrigt följa receptet.

3 dl kokande vatten
1 dl havregryn - jag använde Urtekrams garanterat glutenfria
2 msk krossade linfrön
1 msk hela linfrön

50 g färsk jäst
2 dl kallt vatten
2 msk flytande honung - välj annan sötning om du inte tål honung
2 msk kallpressad rapsolja eller mandelolja
3 dl rårismjöl (Urtekram)
2 - 3 dl havremjöl (Provena)
1 msk husk
1 tsk salt

Blanda ihop havregryn, linfrön och linfrökross i en skål - helst rostfri eller av glas.
Koka upp vattnet och häll över. Rör om, täck över med lock och låt stå över natten.

Smula sönder jästen och vispa ut den i det kalla vattnet. Tillsätt havregrynsröran och kör igång maskinen så alltsammans blandas.
Tillsätt honung och olja.
Blanda rårismjöl med den mindre mängden havremjöl samt husk och salt, och tillsätt lite i taget med maskinen igång. Tillsätt eventuellt lite mer havremjöl. Det blev lite knappt 3 dl sammanlagt för mig. Arbeta degen mycket väl i maskinen, ca 12 - 14 minuter. Den ska kännas fast och stadig.
Ta lite olja på händerna och rulla frallor av degen. Degen var lätthanterlig och det gick lätt att forma fina frallor. Jag gjorde 9 stycken, lite större.
Platta till frallorna/tekakorna och lägg på bakpapprad plåt. Nagga dem lätt. Täck över och låt jäsa 50 - 60 minuter.
Sätt in plåten i 250 graders ugnsvärme men sänk genast temperaturen till 200 grader. Grädda tills frallorna är fint bruna och känns luftiga och lätta. Tog ca 25 minuter för mig.
Låt frallorna svalna övertäckta på galler.












10 kommentarer:

  1. Dessa måste jag testa!!! Var köper du havremjöl o rismjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och vad kul att du vill testa bullarna! Hoppas du ska bli lika nöjd med dem som jag blivit. Kom bara ihåg att grädda dem tillräckligt länge. Både havremjölet och rårismjölet köper jag i min vanliga ICA-butik. Allt gott!

      Radera
    2. Kanon då ska jag kolla där :)

      Radera
    3. Har de inte hemma tycker jag du ska be dem ta hem. Vi får hjälpas åt att vara lite "på" så att livet blir lättare för oss som behöver alternativ. Tycker faktiskt det blivit bättre dock. Min ICA är i alla fall väldigt välsorterad, och de är öppna för synpunkter när jag påpekat något.

      Radera
  2. Smart pickningsmojäng! Smart om man bakar mycket. Så snygga dina frallor blev!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev de fina! Är sååå nöjd med dem. Idag blev det en till frukost. "Pickningsmojängen" hör väl inte till livets nödvändigheter, men är ganska praktiskt. Fast det går förstås lika bra med en gaffel. Ha det bra!

      Radera
  3. Blev sugen på att testa ditt recept, men har inget rårismjöl hemma. Vet du om man kan ersätta detta med något annat (majs, durra, bovete, vanligt rismjöl)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Så kul att du vill testa mitt recept! Visst kan du ersätta rårismjölet, både med vanligt rismjöl och bovetemjöl. Jag skulle i första hand välja något av de alternativen. Man kan så gott som alltid ersätta rårismjöl med vanligt rismjöl. Enda skillnaden är att rårismjölet inte är lika processat, blir lite mörkare i färgen och att det innehåller mer näringsämnen och därmed blir lite nyttigare än vanligt vitt rismjöl. Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det blev.

      Radera
    2. Tack för snabbt svar! Har slängt många omgångar med hembakat glf bröd men skam den som ger sig - den här gången kanske det blir bra :-)!

      Radera
    3. Jag håller tummarna!!! Låt dem bara grädda tillräckligt länge. Första gången gjorde jag misstaget att ta ut dem lite för tidigt. De blev fullt ätbara men en aning degiga. Om de skulle bli för mörka kan du täcka över med ett bakplåtspapper.

      Radera