fredag 21 mars 2014

En riktigt god och lättgjord fuskbearnaise



Idag lockar jag med kakaokryddad helstekt entrecote, och till den gjorde jag en fuskvariant av bearnaise som jag bara inte kan undanhålla er. Den är lättgjord och jättegod, och ett riktigt bra alternativ till egengjord äkta bearnaise - som kan vara lite knepig att få bra om man inte har snitsen - och färdigköpt, som i sin tur nästan alltid innehåller en massa konstigheter.

Börja i god tid, för bean behöver minst några timmar på sig i kylskåpet.

1 msk torkad dragon
2 msk vit balsamico - jag tog Saltå Kvarns
½ tsk dijonsenap
2 stora äggulor
1 burk smetana
1 tsk torkad dragon
vitlökssalt
vitpeppar

Lägg dragon i blöt i balsamicon och låt stå och dra en halvtimme.
Sila av vätskan i en tät sil. Jag använde ett tesilspapper. Det blir ca en matsked vätska kvar.
Vispa ihop dragonbalsamicon för hand med senap, äggulor och några korn salt i en rostfri bunke.
Koka upp vatten i en liten kastrull.
Ta bort kastrullen från värmen och sätt bunken över kastrullen med det heta vattnet. Vispa kraftigt så att äggulorna tjocknar och blir lite pösiga. Ta bort från värmen och låt svalna medan du fortsätter vispa.
Vänd sedan försiktigt ned smetanan så allt blandas. Smaka av med ytterligare vitlökssalt och vitpeppar, blanda ned den torkade dragonen, och ställ såsen kallt i kylskåp att dra några timmar.








3 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det låter!! Kul att du berättade om din fuskbea så att jag hittade dig och din fina blogg :) Du har en jättefin blogg med fina bilder, det syns att det ligger mycket arbete bakom! Kram Madame Edith

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Edith! Vad roligt att du tycker det! Jag gillar din blogg också, och brukar titta in hos dig med jämna mellanrum - även om jag inte hört av mig tidigare. Kram i retur!

      Radera