torsdag 16 januari 2014

Näringsbombad grön smoothie med frukt, grönkål, enzymrikt näringspulver och mandelsmör



Här kommer ännu en variant på en riktigt näringsbombad grön smoothie, som borde få alla baciller i världen att huka och ta betäckning. Den är fullproppad med vitaminer, mineraler, spårämnen och enzymer. Jag pytsade i två olika slags näringspulver i min smoothie, det ena baserat på nässla och svenska bär, det andra med en massa olika torkade groddar. Det finns en mängd olika näringspulver att välja mellan, så ta det som passar dig. Många gröna pulver innehåller vetegräs eller korngräs. Att jag väljer just de här pulvren beror bl a på att inget av dem innehåller spannmål.

Det blir två rejält stora glas av den här satsen. Om du är ensam om att dricka smoothien kan du spara hälften till nästa dag - eller halvera satsen förstås. Smoothien blir i mitt tycke tillräckligt söt av all frukt, men om du vill kan du tillsätta en aning flytande honung, yaconsirap eller agavesirap. Tål du inte mandel hoppar du bara över mandelsmöret.

100 g färsk mango
100 g färskt päron - ett normalstort
1 liten Kravbanan, ca 65 g
ca 50 g färsk, repad grönkål
2 tsk näringspulver med nässla
2 tsk näringspulver av groddar
2 tsk osaltat mandelsmör
4 dl vattten
någon sötning vid behov

Skala frukten och dela i mindre bitar, skölj och grovhacka grönkålen. Lägg alltsammans i mixern och mixa en god stund tills det blir en slät, grön smoothie. Både bananen och mandelsmöret bidrar till att smoothien blir krämig.

Dricker du smoothien till frukost och äter en god macka på det här brödet till, står du dig bra tills det är dags för lunch. Och även om du inte skulle bli lika stark som Hulken (jag vet faktiskt inte vilken diet han gick på), så tror jag bestämt att du i alla fall blir lika stark som Karl-Alfred, för grönkål är precis lika nyttigt som spenat!

Som så ofta tidigare tänker jag och Anki och Håkan på trivsamma Mårtenssons kök i samma banor och lagar liknande saker vid ungefär samma tidpunkt. Det måste vara nån slags telepati rentutav! Samma dag som jag hade gjort min grönkålssmoothie hade de också ett recept. Deras variant på Karl-Alfredsmoothie hittar du här. Ta hand om dig!









6 kommentarer:

  1. Jag uppskattar din blogg väldigt mycket, men jag blir ibland så förvillad av alla olika ovanliga ingredienser som du använder. Jag är intresserad och vill gärna lära mig mer, men ibland blir det bara så mycket att jag inte klarar av att välja ut vad jag ska satsa på. Ditt skafferi måste ju vara superstort. Det skulle vara väldigt intressant med en serie blogginlägg om ingredienser i skafferiet. Superfoods for dummies eller nåt liknande. Vad ska jag börja med och hur bygger jag vidare? Tack! Åsa Wikman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din kommentar Åsa! Jag är sååå glad att du uppskattar min blogg, men jag vill ju förstås inte att du ska bli förvillad och vilsen, utan mer inspirerad och nyfiken på att kanske pröva något nytt. Mitt skafferi är knökafullt - det ska jag erkänna - men det skulle kunna vara ännu större. Jag försöker begränsa mig. Självklart behöver du inte ha allt det jag har i mina gömmor, ofta kan man ersätta med något annat i recepten. Din idé om ett blogginlägg med en del av det jag använder är ingen dum tanke alls! Den ska jag definitivt klura på. Däremot tänker jag absolut inte kalla det för något inlägg för "dummies", för det tror jag inte alls stämmer! Men som sagt, det finns en uppsjö av olika produkter, s k superfoods av olika slag och näringspulver och blandningar av alla möjliga sorter, så det är inte så lätt att veta vad man ska satsa på. Det beror mycket på vad man själv tycker om, vilket slags liv man lever, vad man tå/inte tål, vilka behov man har och vilka eventuella krämpor man har. Hör bara av dig om det är något du undrar över. Om du inte vill kommentera något speciellt inlägg men undrar över någon särskild produkt eller något mer allmänt kan du skriva direkt på mailen. Adressen hittar du längst upp till höger under "Om mig". Lycka till och må så gott!

      Radera
  2. Det var en riktig giftig sak det där....tur att den är nyttig! ;)

    Jag rekommenderar alltid din blogg till alla, som har problem med gluten och laktos eller som bara vill vara lite mer nyttiga i största allmänhet. Här får man så många bra och roliga tips på produkter, som man annars inte tänker på eller känner till!

    Håller med Åsa - en presentation av ditt skafferi skulle vara kul! :)

    Ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Tina, vad glad jag blir! Jag ska verkligen fundera på det där med en skafferigenomgång. Ha en härlig helg du också! Här har vi fruktansvärt kallt, minus 15 men sol, så jag ska försöka våga mig ut på en promenad.

      Radera
  3. Vilken härlig grön smoothie! Jag gör ju smoothie nästan varje morgon... perfekt start på dagen :) God fortsättning Kjersti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig detsamma Amy! Visst är det härligt med olika smoothies. Jag gör det inte varje dag, men väldigt ofta, och nästan aldrig helt lika från gång till gång. Man kan ju variera hur mycket som helst med olika bär och frukter, bärpulver och olika näringstillskott.

      Radera