lördag 11 maj 2013

Glutenfri pizza med ajvar relish, mozarella och lufttorkad skinka



Dags för pizza igen! Det var ju ett tag sedan. Eftersom jag blev så nöjd med den förra glutenfria pizzadegen brydde jag mig inte om att exprimentera fram något nytt. Jag repriseradeden gamla helt enkelt. Jag hade kvar en halv burk med ajvar relish i gömmorna, så jag bytte den gängse tomatsåsen mot den, och det blev jättebra. I övrigt blev fyllningen ganska traditionell med mozarella och prosciutto och med rejält med färsk basilika och färsk timjan över. Riktigt mumsigt på fredagskvällen när dottern som tillfälligt var gräsänka tog med sig lilla I och hälsade på för att få lite frisk lantluft i lungorna.

Vi var tre personer som blev mätta på den här pizzan. Lilla I hade redan hunnit äta middag och somna.

½ sats glutenfri pizzadeg enligt det här receptet, den andra halvan frös jag in till senare.
½ burk mild ajvar relish, ca 175 g
250 g mozarella
ca 75 g prosciutto
½ msk pestokrydda - samma som jag använde i gårdagens kyckling
färsk basilika
färsk timjan

Kavla ut pizzadegen tunt, tunt direkt på ett bakplåtspapper och med plastfolie över så går det lätt. Jag hade en stor ugnsplåt som jag täckte. Rulla upp kanterna lite så fyllningen inte rinner ut.
Bred på ajvar jämnt över pizzan. Skiva mozarellan tunt och fördela den. Strö över kryddan.
Lägg på prosciutton. In i ugnen på ca 210 graders ugnsvärme. Grädda 18 - 20 minuter.
Strö över rikligt med färska örter. Skär upp i portionsbitar och servera bums!











2 kommentarer:

  1. Mmm...gott, gott! Jag brukar också använda ajvar istället för tomatsås på pizza! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ajvar är ett bra alternativ till den vanliga tomatsåsen. Lätt och praktiskt också om man använder färdig. Ha det bra!

      Radera