måndag 2 april 2012

Veckans vego - innehållsrik grönsakspaj



För ett par veckor sedan döptes mitt lilla barnbarn, och då bjöds släktingar och vänner på paj och kladdkakor efteråt. Eftersom vi var många hjälptes vi åt att baka pajerna, klassiska ost- och skinkpajer. På min lott föll också att göra en kombinerad gluten- laktosfri- och vegetarisk paj för dem som behövde det. Det blev den här pajen, som få bli veckans vegetariska inslag. Varför inte bjuda pajen som ett vegetariskt inslag på påskbuffén? Idag är det inte tillåtet - det är ju köttfri måndag - men andra dagar kan man ex vis bjuda lufttorkad skinka eller något annat kallskuret till.

3 dl Jyttemjöl original - blå påse
100 g laktosfritt smör
½ msk fiberhusk
2 msk laktosfri mellan crème fraiche
3 msk iskallt vatten

1 liten purjolök
1 vitlöksklyfta
1 påse babyspenat
1 litet blomkålshuvud
1 bukett broccoli
10 - 12 soltorkade körsbärstomater
ca 3 dl riven, smakrik ost - jag tog lagrad Herrgårdsost
½ msk California Fancy Blend från The Spice Tree - eller annan valfri kryddblandning
3 ägg
2 dl laktosfri mellangrädde
1 dl laktosfri mellan crème fraiche
salt och vitpeppar från kvarn
lite olja att fräsa purjo/spenat

Mixa ihop pajdegen, och kavla/tryck ut den i en lätt smord, vid pajform.
Ställ in i kylskåpet minst en halvtimme att svälla och stadga till sig.
Grädda i 200 graders ugnsvärme (jag gjorde två stycken på en gång när jag ändå höll på, och gräddade i varmluft 150 grader) ca 12 - 15 minuter.
Bryt blomkål och broccoli i buketter (spar och koka soppa på resten), och förväll dem några minuter i lättsaltat vatten.
Skölj och strimla purjon tunt. Skala och flisa vitlöken. Fräs lätt i olja, några minuter under omrörning. Vänd ned den sköljda spenaten, och låt den bara säcka ihop.
Bred ut purjo/spenat i det förgräddade pajskalet. Fördela blomkål och broccoli, och peta ned de avrunna tomaterna.
Krydda med kryddblandningen, och strö över osten.
Vispa ihop ägg, crème fraiche och grädde, och salta och peppra lätt. Häll försiktigt över pajen, och fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca 30 minuter tills pajen fått fin färg och stannat helt.
Servera med blandad sallad.









3 kommentarer:

  1. Hej Kersti!

    Jag kan tala om att jag provat pajdegen till denna paj. Jag gjorde förövrigt lyxig ostpaj från ett recept från Buffé. Jag är glad att jag får bra tips hur man lagar glutenfritt. Pajen blev bra och det var god pajdeg! Tack så mycket för hjälpen!

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Jennie! Jag blir som alltid så glad över din respons! Så roligt att pajdegen blev lyckad. Jag brukar också få tips från Buffé, som jag tycker är riktigt bra. Håll utkik i augustinumret, då är jag faktiskt med! Må så gott, och ha en fortsatt underbar sommar!

      Radera
    2. Hej!

      Vad spännande. Vi får tidningen hem så jag lär inte missa det!

      /Jennie

      Radera