torsdag 26 april 2012

Matinspiration från Cypern

Jag kom på att jag ju inte har berättat vad jag fick för mat på Cypern. Förutom frukosten förstås. Det måste det naturligtvis bli ändring på.

Det bästa med att resa utomlands är ju nästan att få äta, och att få pröva på lite annan mat än den man vanligtvis äter hemma! Det tillhör livets höjdpunkter! I alla fall gäller det mig, matvrak som jag är, och Cypernresan häromsistens var förstås inget undantag. Här får du se lite av vad som bjöds under veckan.

Grekisk sallad är förstås ett måste när man är i Grekland eller på Cypern!

En fin, grillad och mör entrecote med sallad och andra grönsaker är inte alls dumt!

 Mellanmål med söta mandora - korsning mellan mandarin och apelsin - och söta små fikon.

Jättegod grillad laxfjäril med örtsås.

 Dignande mezebord med bl a souvlaki och lammkorv plus mycket annat smått och gott. Det enda som störde njutningen var ett gäng kärlekskranka katter som strök omkring benen och dessutom skvätte ned makens jacka som hängde över stolen. Genuint i alla fall! Och stortvätt mitt i natten! Marskatter är inte att leka med, varken de svenska eller de cypriotiska!


Underbart god, nyfångad, grillad forell från en forellodling uppe i Troodosbergen.

 Lyxmiddag på en italiensk resturang med melon och parmaskinka, samt jättegod marinerad kyckling och härligt krämig spenatrisotto.


Mellanmål igen, den här gången med pistaschnötter, cashewnötter och honungsrostade mandlar.

Grillade lammkotletter med fräscha grönsaker smakade mums!

Grande finale med pannacotta och färsk frukt!


5 kommentarer:

  1. Mmmmmm..... det ser helt underbart gott ut, det är ju det som är så härligt när man är utomlands och även när man går på restaurant hemma i sverige, det är att man slipper laga maten och att man slipper ta hand om disken sen, då smakar det lite extra gott.
    Ha en bra valborg/ Pernilla

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket gott! När jag var på Cypern gillade jag inte alls maten, men vi var kanske på fel ställen inser jag nu! ;)

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig, Pernilla! Även om jag för det mesta gillar att laga mat, så är det skönt att slippa ibland, och att bara sätta sig och njuta av vad andra lagat till. Och definitivt skönt att slippa röja och diska efteråt. Det överlåter jag gärna till maken!
    Så tråkigt, Tina att du hade sån otur med maten! Jag kunde definitivt inte klaga. Det mesta smakade jättegott!
    Ha det bra båda två!

    SvaraRadera
  4. Du fortsätter frestas... ;-) Mums!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte hjälpas! De här frestelserna kan man gärna falla för, så kanske kan du få inspiration till något rentutav.

      Radera