lördag 28 april 2012

Hur gammal tror du att du är??

Hur gammal tror du att du är? Tja, den frågan finns det uppenbarligen anledning att fundera över!

Att gå på bokrea kan ha sina risker! Är det dessutom halva reapriset kan det vara rentut sagt livsfarligt! Åtminstone för självkänslan och självbilden! Jag kunde inte motstå den här boken i högen av alla lockande titlar. Och visst lät det frestande! För bara 35 kronor och på 10 veckor skulle jag garanterat bli en alldeles ny, friskare och gladare människa, och dessutom 10 år yngre än min kronologiska ålder. Jo pyttsan! Bara genom att läsa boken åldrades jag minst 10 år på bara några timmar!

Boken hade legat till sig ett tag, jag hade bara bläddrat lite förstrött i den, men så bestämde jag mig för att börja studera den mer noggrant. Jag tog glad i hågen och lite småstöddigt itu med det inledande testet som skulle avslöja min biologiska ålder. Kan väl inte vara så farligt tänkte jag förtröstansfullt. Jag lever ju ganska sunt, är noga med vad jag stoppar i mig, röker inte, är ytterst måttfull med alkohol, är förvisso rynkig och skrynklig på sina ställen, men inte av allra värsta sorten, och är vid förhållandevis god vigör även om orken inte alltid är på topp. Nog borde jag väl vara åtminstone några år yngre än min kronologiska ålder, som är 65.

När jag summerat resultatet höll jag på att få dåndimpen! Svimma på fläcken! Välta kaffekoppen som jag hade bredvid mig på bordet! Det måste blivit något fel! Jag var tvungen att göra om testet en gång till. Joodå, det stämde, samma resultat. Jag??!!?? 75!!! Sjuttiofem!!! Inte alls yngre, utan 10 år äldre än min kronologiska ålder. Där fick jag! Så nu sitter jag här och överväger allvarligt om jag ändå inte borde gå med i PRO (som jag hittills känt mig för ung för, haha!) och ställa mig i kö för rollator, serviceboende och larm.

Hm, jag måste nog sova på saken. Det är föryngrande. Och dricka lite mer vatten. Det är också föryngrande. Mina skraltiga gener kan jag ju inte göra så mycket åt, men jag måste bli bättre på att motionera, det är definitivt föryngrande. Och kanske behöver jag revidera mitt valspråk: "Det spelar ingen roll hur gammal man är, det viktiga är hur man är gammal". I stället får det nog bli "Det spelar ingen roll hur gammal man är, det viktiga är hur gammal man känner sig". Och då är jag fortfarande att räkna med ett tag till, var så säker!


2 kommentarer:

  1. Age is just a number... Du är pigg som sjutton som farfar skulle sagt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joodå, jag håller med. Jag har inga problem med min kronologiska ålder, den är jag rätt bekväm med. Det var den biologiska som fick mig lite skakad! Jag vill ju gärna hänga med ett tag till!

      Radera