söndag 15 april 2012

Kjerstis användbara curry



Kryddblandningen "curry" finns i ett oräkneligt antal olika varianter. Själva ordet kommer från det tamilska ordet "khari", och betyder kort och gott kryddblandning, och curry är helt enkelt den engelska stavningen.
Om jag förstått det rätt kan curry innehålla nästan vilka kryddor som helst, förutom att gurkmeja alltid ska ingå. Det är den som ger den karaktäristiska gula eller gulröda färgen på curryn. Oftast ingår också kanel, spiskummin, koriander och vitlök, men sen är det fritt fram. En curry kan innehålla över tjugo olika kryddor. Ofta ingår även anis, fänkål, muskot, bockhornsklöver och kardemumma, men det har jag hoppat över i min blandning.

Min curry är säkert inte unik när det gäller ingredienser, men jag tycker den är god, väl avvägd, och användbar till allt möjligt, både till kött, fisk eller vegetariska rätter. I morgon får du recept på en jättegod vegetarisk pumpa- och morotsgryta med smaksättning av just den här curryn.

2 msk mald ingefära
2 msk mald gurkmeja
2 tsk mald kanel
2 tsk mald koriander
2 tsk mald spiskummin
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malda pomeransskal
1 tsk malda citronskal
1 tsk vitlökspulver - inte vitlökssalt
1 tsk chilipulver

Blanda ihop allt, och förvara i burk med tättslutande lock.

Det flesta kryddorna hittar du i vanliga livsmedelsbutiker. Den enda krydda som är lite mer ovanlig - och som jag därför visar bild på - är malda citronskal. Den köpte jag hos Zmaka, men den kan uteslutas om du vill.

3 kommentarer:

  1. Det här receptet blev jag jätteglad över. Har sånt problem med allergier att jag har svårt att köpa färdiggjorda kryddblandningar. Denna kan jag modifiera efter mina behov och äntligen kunna äta curry jag vet att jag tål igen. Har ett recept som jag inte ätit på läänge. //Anne

    SvaraRadera
  2. En maträtt jag inte ätit på länge skulle det ju stå.//Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt, Anne! Då hoppas jag att du snart ska kunna få njuta av din favoriträtt igen. Testa gärna min vegetariska gryta i morgon också, den blev riktigt god lovar jag! Ha det gott!

      Radera