lördag 7 september 2013

Ugnsbakad lax med pepparrotssås



Idag är det lite segt go´vänner, trots att solen skiner. Jag är fortfarande jätteförkyld och låter mest som en astmatisk hyena, MEN både jag och maken har märkligt nog sovit hela natten utan att hosta, förunderligt nog för igår natt hostade vi så jag trodde taket skulle flyga iväg! Mirakel? Smoothie? Nej, jag tror det är bikarbonatkuren, som Maria, en av mina mest trogna läsare och supporters tipsade om, och som vi genast satte igång att prova. Inget att förlora! Vi fortsätter kuren även idag, liksom dottern som också är hostdrabbad. Hon och jag måste bli friska till torsdag, för då åker vi på en liten minitripp till Warszawa, bara hon och jag. Om någon av er läsare har tips på bra matställen där man kan äta glutenfritt får ni gärna höra av er!

Idag blir det inflammationsdämpande fisk som står på menyn. Det är inga konstigheter med det här receptet alls. Det är rentav löjligt enkelt. Det är bara ett bevis för hur man kan variera smaken på sin lax med en ny och rolig kryddblandning. Denna köpte jag på min semester i Halland i sommar, och den gav laxen en jättegod smak. Tillsammans med en pepparrotssmakande sås på pepparrotsvisp som jag också köpte i Halland, på Mariebergs Gårdsbutik (pepparrot, pepparrot, var man än fäste blicken!) blev det en jättegod middag. Och vet ni vad? Även pepparrot är bacillmördande!

4 portionsbitar lax à ca 140 - 150 g
ca 1 msk valfri kryddblandning
lite pressad lime
lite flingsalt

2 msk majonnäs
2 dl grekisk eller turkisk yoghurt - ev laktosfri
2 - 3 tsk pepparrotsvisp - eller bara riven pepparrot till önskad styrka
1 tsk örtsalt med ramslök (Renée Voltaire)
en liten knippa dill, finhackad

Tillbehör: kokt färskpotatis, lättkokta haricots verts, sallad

Tina laxen om den varit fryst, och lägg i en smord ugnsfast form. Pressa över lite lime, strö över kryddblandningen, och smula över lite flingsalt. Om du använder någon annan kryddblandning som redan innehåller salt slopar du förstås flingsaltet. Baka i ugnen på 125 grader till en innertemperatur av 52 grader, då är laxen perfekt saftig.

Rör ihop såsen och ställ den gärna kallt en stund så smakerna hinner "sätta sig".
Smaklig spis!







4 kommentarer:

  1. Hoppas du blir piggare snart! Bikarbonat använts vid hosta och halsont väldigt länge i Ryssland! Vi har alltid gurglat bikarbonatsvatten vi halsont. Och det gör vi hemma här också. Inga halstabletter!
    Laxen låter fantastiskt gott! Mums!
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog visste jag att bikarbonat är ett mirakelmedel mot mycket, men att det var bra mot hosta hade jag ingen aning om. Alltid roligt att lära sig något nytt! Får hoppas på en hostfri natt! Kram!

      Radera
  2. Vad roligt att det fungerade!! Det är synd att vi i Sverige verkar ha glömt bort så många husmorstips och gammal örtkunskap! Läkemedelsindustrin verkar att ha tagit över helt.
    Hoppas att du fortsätter att krya på dig och ni kommer iväg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant Maria! Tack för tipset! Jag har fortfarande inte mycket till röst, men hostan är betydligt bättre och jag har faktiskt sovit hostfritt även i natt. Kram tillbaka!

      Radera