söndag 1 september 2013

Lyxig glutenfri räk- och spenatpaj med smak av pepparrot



Ni vet hur det är, ibland snöar man in fullständigt på något särskilt i matväg. Det kan vara en råvara, en maträtt eller en speciell krydda eller kryddblandning. För mig är det pepparrot som gäller just nu. Jag har visserligen alltid gillat smaken av pepparrot, men inte använt det alltför flitigt. Nu har jag det i allt! Det började på semestern i Halland, när vi besökte Mariebergs Gårdsbutik, där man odlar pepparrot. Jag har aldrig förr sett så mycket pepparrot på en gång! Jag köpte med mig en del hem, både hel pepparrot, riven pepparrot, perpparrotsvisp och pepparrotsost. Så nu är det alltså pepparrotsångor som kittlar näsan i mitt kök! Och vet du vad? Pepparrot är faktiskt nyttigt! Som många andra kryddor och örter är den antiinflammatorisk och passar väldigt bra om man försöker äta IFD-kost. Här har den fått sätta sprätt på en räkpaj, som maken och jag njöt av igår kväll, den allra sista "riktiga" sommarkvällen. Ett bra sätt att mota höstdeppet go´vänner! Ha en riktigt fin septembersöndag allihop!

3 dl rårismjöl
½ dl PO-fiber
2 tsk fiberhusk
120 g smör - ev laktosfritt
½ dl vatten

200 g fryst bladspenat - tinad
2 stora vitlöksklyftor
1 boll mozarella, 125 g - ev laktosfri
175 - 200 g skalade räkor
10 små körsbärstomater
4 stora, ekologiska ägg
½ burk smetana
1 dl grädde - ev laktosfri
1 - 2 msk pepparrotsvisp
lite salt och vitpeppar

Mixa ihop pajdegen och tryck ut den i en smord pajform. Nagga och låt vila i kylskåp en timme.
Förgrädda i 200 graders ugnsvärme ca 10 minuter.
Krama ur så mycket vätska som möjligt ur spenaten och fördela i pajskalet. Skala och flisa vitlöken och lägg på den på spenaten. Skiva mozarellan tunt och lägg på den. Därefter skalade räkor. Om du använder räkor i lag så låt dem rinna av ordentligt innan.
Klyv tomaterna och pressa ur lite vätska ur dem. Lägg också på dem på pajen.
Vispa ihop ägg, smetana, grädde och pepparrotsvisp, och krydda med lite salt och vitpeppar.
Häll blandningen över pajen och fortsätt grädda i samma ugnsvärme 35 - 40 minuter, tills pajen får fin färg och äggstanningen stelnat.










6 kommentarer:

  1. Mmm...gott, gott! Kan tänka mig att det är gott med räkor och pepparrot ihop! :)
    I Ryssland använder man också mycket pepparrot!
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har upptäckt att pepparrot och rödbetor också passar väldigt bra ihop! Och det har jag förstått att ni också äter mycket i Ryssland. Kokta rödbetor med pepparrotssmör, mums! Hoppas du haft en fin helg. Kram!

      Radera
  2. Åh ja, jag känner igen det där. Jag får också ett pepparrotssug då och då - gärna såhär års! Känns som att det skrämmer bort lite baciller också.

    Ha en bra vecka, Kjersti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det är lite bacillavskräckande! Får bestämt ta lite pepparrot till kvällen efter att ha umgåtts med en väldigt snorig lilla I hela dagen! Ha en jättefin vecka du också Sara! Som vanligt bjuder du på mycket godsaker.

      Radera
  3. Ser ut som små peacemärken på pajen. Peacepaj kan du kalla den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst, det har jag inte tänkt på tidigare. Peacepaj får det bli!

      Radera