söndag 8 september 2013

Köttfärsbiffar med lite extra stuns - med rökt skinka, dragon och persilja



De här goda köttfärsbiffarna tycker jag absolut du ska testa! Jag hade lite rökt skinka kvar efter att ha gjort ost- och skinkpaj, så jag mixade den och blandade i köttfärsen. Eftersom jag dessutom precis köpt en kruka mexikansk dragon på Bondens Marknad pytsade jag i det också tillsammans med persilja och en god kryddblandning. Alla vid bordet mumsade i sig med förtjusning. Vi åt potatis, sallad och haricots verts därtill - alltsammans nyinplockat från egna landet.

Ha en underbar söndag allihop i sensommarsolen!

Maten räcker till minst 5 personer, kanske fler rentav.

400 g nötfärs
150 g flatrökt skinka
1 dl havreflingor
1½ dl vatten
1 stort ägg
1 msk dijonsenap
2 msk chilisås
2 stora vitlöksklyftor
1 msk Italiensk Gourmetkrydda - eller annan valfri kryddblandning
några kvistar färsk dragon
en rejäl "tuss" färsk persilja
salt och svartpeppar från kvarn
olivolja till stekning

grädde/vatten, lite glutenfri soja samt ev Brun Maizenaredning till såsen

Blanda ihop havregryn och vatten och låt svälla 10 minuter.
Rör ned ägg, senap, chilisås, pressade vitlöksklyftor, kryddblandning och fint hackade örter, och arbeta sedan ned köttfärs och mixad eller mycket fint hackad skinka.
Kvarna över lite salt och svartpeppar.
Ta lite olivolja på händerna och forma biffar av valfri storlek. Lägg på en oljad skärbräda.
Stek biffarna gyllenbruna på båda sidor i olivolja eller en blandning av olivolja och smör - i omgångar. Har du för mycket i stekpannan på en gång är det risk för att biffarna snarare blir kokta än brynta.
Lägg över i en större traktörpanna eller gryta, häll på grädde och vatten ( här mätte jag inte dessvärre utan höftade), smaksätt med soja, och strö ev över Brun Maizenaredning om du önskar såsen tjockare. Låt biffarna eftersteka på svag värme tills de är genomstekta, ca 6 - 8 minuter beroende på storlek. Smaka av såsen och krydda ev mer.
Servera med valfria tillbehör.







4 kommentarer:

  1. Så gott! Har faktiskt tagit ut rökt skinka ur frysen och funderar på vad jag ska göra med den! Kanske dina biffar! :)
    Ha en fin söndag!
    kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Blev det biffar? Är fortfarande jätteförkyld, så jag har tagit det lugnt och mest suttit i trädgården och njutit av det vackra vädret. Ha det bra!

      Radera
  2. Kul idé att blada i rejält med skinka i biffarna. Det ska jag komma ihåg att testa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Sara, för biffarna blev fantastiskt goda! Ha en fin dag och en fin vecka!

      Radera