onsdag 11 september 2013

Coleslaw med äpple, päron, persilja och pepparrot



Idag får du tips på en lätt hopsvängd, jättegod och fräsch, lite annorlunda coleslaw. Vi åt den till varmrökt regnbåge från Raggarö lax som jag köpte på Bondens Marknad, men den passar lika bra till hamburgare eller något annat. Varför inte till vegetariska biffar av något slag? Och ja, det kan inte hjälpas! Pepparrot igen!

Här huskureras det för fulla muggar nämligen! Honung, vitlök, bikarbonat, pepparrot, ingefära, kombucha och smoothies med olika bärpulver i en både salig och osalig blandning. Jag måste ju bli pigg till i morgon när jag ska flyga. Till Warszawa, som jag nämnt tidigare. Då duger det inte att vara hostig, snuvig och täppt!

Förresten vill jag tipsa om att Fredrik, som jag brukar köpa en del bärpulver av, skickar med en påse blåbärspulver alldeles gratis som en liten extra bonus till alla som gör en beställning i september. Så passa på och bunkra med vitaminrika bärpulver inför hösten!

Så här gör du min goda coleslaw:

1 litet huvud färsk sommarvitkål, ca 300 g när den grova stocken var bortskuren
1 stort, fast och syrligt äpple, ca 150 g
1 stort fast päron, ca 150 g

1 burk smetana
1 dl äkta majonnäs
1 msk mild söt gästabudssenap
2 msk pepparrotsvisp
1 liten pressad vitlöksklyfta
lite pressad limesaft, ca 1 tsk
1 liten knippa persilja, fint hackad
lite salt och peppar från kvarn

Börja med att röra ihop såsen. Rör helt enkelt ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Öka på mängden pepparrot om du vill.
Grovriv äpple och päron - med skal - direkt ned i såsen och blanda genast om, eftersom äpple- och päronrivet annars lätt oxiderar och blir missfärgat.
Strimla vitkålen fint och blanda också ned den. Blanda om alltsammans och ställ gärna kallt en stund så smakerna hinner "sätta sig" lite.

2 kommentarer:

  1. Vilken smakrik coleslaw, äpplen är ju kanoners att ha i och passar så fint till pepparroten.
    Hoppas verkligen du lyckas med kurerna så att resan blir en frisk en:)

    Krya på sej kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta! Joodå, kurerna verkar ha hjälpt för jag är betydligt piggare. Däremot har jag helt tappat rösten, men jag har inga sångframträdanden inbokade, så det ska nog gå bra, haha!

      Radera