söndag 29 september 2013

Glutenfri äppelkakepaj med mandel och citroncurd



Nu blir det smask och fikabröd två dagar i rad. Det tror jag bestämt inte har hänt förr, men nu kan det inte hjälpas! Jag inser nämligen att jag inte har hunnit med att skicka in något bidrag till Månadens Sötsak än, och det måste jag ju göra. I synnerhet som månadens tema är Citrus, vilket ligger mig varmt om hjärtat. Äpplen kommer inte långt efter, så det får helt enkelt bli en äppelkaka med mandelbotten och en fyllning av citroncurd. Eller en paj om man så vill. Jag tror jag kallar det äpplekakepaj förresten. För säkerhets skull. Mums, mums till efterrätt eller fika. Det får bli mitt bidrag den här månaden till Söta Saker.

Vi åt den igår när familjen äntligen kunde samlas igen efter alla olika turer i sjuksängen. Nästan hela klanen har varit drabbad i omgångar, och bacillöverbefälhavaren har gång efter gång firat triumfer och gått segrande ur drabbningarna!

Tyvärr hade jag inte någon egentillverkad citroncurd hemma den här gången. Det fick bli en köpt variant, av en sort som var krämig och mild i smaken. Du som är laktoskänslig, se till att den citroncurd du använder är laktosfri. Om du inte har barn, gravida eller andra som helt bör undvika alkohol vid bordet kan du tillsätta lite Limoncello i smeten för att förstärka citrussmaken.  Alkoholen försvinner i och för sig vid gräddningen, men jag föredrar ändå att vara försiktig.

3 dl mandelmjöl
½ dl rårismjöl
1 dl ljust rårörssocker
2 krm bakpulver
115 g laktosfritt smör
1 äggvita från ett stort ekologiskt ägg

3 - 4 fasta, syrliga och aromatiska äpplen
1½ - 2 dl citroncurd
1 dl laktosfri grädde
2 stora ekologiska ägg + gulan från pajdegsägget
2 krm nystött kardemumma -  är jättegott ihop med citron, om du inte redan upptäckt det
1 tsk vaniljsocker
(1 msk Limoncello)
½ - 1 dl mandelspån

Mixa ihop pajdegen/botten och tryck ut den i en lätt smord pajform. Degen behöver inte gå upp på kanterna, utan bara plattas till. Ställ in i kylskåpet en halvtimme medan du förbereder resten.
Förgrädda botten knappt 10 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena, och lägg dem i ett fint mönster på mandelbotten.
Mixa ihop curd, grädde, ägg, vaniljsocker och kardemumma (och ev Limoncello) och häll över äpplena.
Strö över mandelspån.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca 25 - 30 minuter, tills smeten stannat och mandelspånen blivit lätt rostade.








6 kommentarer:

  1. Det var definitivt en topp 3 av alla de äppelkakor jag ätit :) Tur att det blev över, hoppas på en bit idag med!

    SvaraRadera
  2. Mums, vilken smarrig kaka! Jag har fortfarande äpplen kvar som jag fått av min kompis! Kanske ska baka din kaka då? :)
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lana! Det låter väl som en bra idé, för den blev väldigt god och föll samtliga vid bordet i smaken.

      Radera
  3. Vi har helt och håller glömt bort utmaningen och vi som fullkomligt älskar citrus... jaja, det får bli en annan gång - man kan ju inte komma ihåg allt:) Äpplekakan låter i vilket fall hur god som helst, roligt att variera smakerna på olika vis och inte bara köra på gamla vanliga smakkombinationerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch då! Men ni har ju en dag på er vetja! Det är bara att skrida till verket och komponera något citrusdoftande - om ni inte föredrar en lugn och matlagningsfri kväll förstås. Ha det gott!

      Radera