onsdag 4 september 2013

liebster


Kära nån! Jag har fått en Liebster Award, av fina Malin som driver den gröna skönhetsbloggen
Bilbo Blue Eyes. Motiveringen till varför just jag som enda matbloggare bland idel gröna och sköna mode- och skönhetsbloggare fått utmärkelsen lyder så här:

"Skönhet kommer som vi alla vet inifrån och vad man äter spelar stor roll. Kjersti lägger ut nya recept hela tiden på allt möjligt smått och gott. Det är mycket ekologiskt och alltid glutenfritt. Ofta även tips på mjölkfritt. Finns nog något som passar alla".

Tusen tack för den fina utmärkelsen och den fina motiveringen Malin! Det känns naturligtvis jätteroligt att få uppskattning och erkänsla, och jag blir såå glad om jag kan uppmuntra någon att äta lite nyttigare och våga pröva något nytt.

Det knepiga blir att svara på de frågor som hör till awarden - eftersom jag inte är någon skönhetsmiss direkt - men jag gör i alla fall ett försök. Och tja, jag får väl bjussa på en del information som hör till den lite mer privata sfären. Det är ju inga statshemligheter precis så det ska ni väl tåla och jag med.

Vad har du för hudtyp och hårtyp?
Jag har ju några år på nacken, så det börjar förstås oundvikligen synas. Vad ska jag kalla det? Känslig, ganska torr med en del rynkor här och där. Är väldigt känslig för väder och vind och får lätt utslag och "flammor" om det blåser och är kallt. Har dock hyfsade gener när det gäller rynkigheten och är noga med hur jag sköter mig, både på in och utsidan, så det kunde vara värre. Håret är  närmast katastrofalt, tunt och flygigt babyhår som det är svårt att få ordning på.

Vad handlar du helst för skönhetsprodukter? Budget eller lyx?
Lyx i bemärkelsen dyr är inget jag eftersträvar. Det viktiga är att det är naturliga produkter med rena och helst ekologiska ingredienser. Inte djurtestat. Då får det kosta lite mer, men naturligtvis inte alltför mycket. Har aldrig någonsin köpt något över 500:-, knappast över 400:- heller.

Ekologisk mat och/eller ekologisk hudvård?
Hur ska man kunna välja det? Ekologisk hudvård är självklart, ekologisk mat så ofta jag kan och har råd. Bananer t ex köper jag ALDRIG annat än Kravodlade.

Vilket är din favorit bas/foundation flytande, löspuder, kräm, fast puder, bb cream eller färgad dagkräm och vilket märke?
Ja ni, jag använder nästan aldrig något av det till vardags. Har ett mineralpuder och ett mineralrouge från C/O Lena, växlar mellan tre läppstift från Maria Åkerberg, Dr Hauschka och ett nyinköpt från Body Shop. Mascara ytterst sällan, men då från Dr Hauschka.

Vilka är dina favoritprodukter för ditt hår och varför?
Växlar mellan 3 olika schampon, ett från Maria Åkerberg, ett från Rosenserien, och ett havtornsschampo från Ecopolarica. De känns naturliga och bra. Klipper mig och slingar mig ibland med naturliga produkter hos en ekofrisör här i Uppsala.

Favoriter inom hudvård?
Maria Åkerberg och Estelle & Thild. Gillar även Weledas Mandelserie.

Ditt favorit mellanmål?
En härlig smoothie eller fruktsallad. En god raw-foodboll och en kopp grönt eller vitt te tackar jag inte heller nej till.

Äter du vitamintillskott? Vilka och varför?
Ja, faktiskt. Jag tror inte att man får i sig det man behöver idag, hur nyttigt man än försöker äta. S k experter är ju oense, så man får försöka avgöra själv. Jag tar en multivitamin- och mineraltablett, Omega 3 samt en kapsel probiotika. Som glutenintolerant är det extra viktigt att ha ordning på magen. På vinterhalvåret tar jag också en D-vitamintablett dagligen.

Vad gör du helst om du får ledig tid över?
Umgås med mitt lilla barnbarn eller läser en bok. Sen stökar jag ju oavbrutet i köket förstås!

Favorit te?
Också helt omöjligt att svara på. Har säkert 10 olika sorter hemma som jag växlar mellan. Grönt, rött och vitt, naturellt och smaksatt samt i olika blandningar. Gillar olika kryddiga chaiteer också, i synnerhet på hösten och vintern när man behöver värmande kryddor.

Egentligen hör det till awarden att skicka utmärkelsen vidare till 10 stycken andra bloggare och ställa 10 frågor till dem. Men kära ni, det går jag inte iland med! Mode- och skönhetsbloggar har jag ingen koll på alls, och matbloggar finns det så otroligt många fina som alla skulle vara värda en Award. Ni får helt enkelt alla känna er utvalda och speciella, och är det någon av er som självmant känner för att ta över stafettpinnen och kanske svara på samma frågor som jag fick, så gör det gärna! Tack än en gång Malin!

6 kommentarer:

  1. Hej Kjersti!

    Vad roligt att läsa dina svar. :-)
    Det är så intressant att höra lite mer om någon och inte behöver man vara någon skönhetsmiss för det. :-)
    Awarden får man ju ge till vem man vill, men eftersom jag mest läser bloggar om "grön" skönhet så faller det sig naturligt för mig att välja sådana. Men som sagt att skönhet kommer ju inifrån så tycker du platsade finfint! :-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen Malin! Jag är glad att jag fick vara med bland "skönhetsmisserna"!

      Radera
  2. Jag kan bara instämma med motiveringen! Grattis Kjersti det är du värd! Kul också att få veta lite mer om dig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis! Och eftersom du blev nominerad hittade jag din blogg. Oh, så mycket spännande recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Annika! Så glad jag blir över att du gillar bloggen. Varmt välkommen tillbaka närhelst du har lust och tid!

      Radera