onsdag 18 september 2013

Ett högst personligt resereferat från långweek-end i Warszawa


Som jag berättade igår är dotter Magdalena och jag lyckligen tillbaka på svensk mark efter en mycket lyckad långweek-end i Warszawa - trots uruselt väder där solen inte behagade titta fram en enda gång på hela tiden. Jag har aldrig varit i Polen tidigare, så det var spännande att komma dit.

Hur ska man beskriva en stad och dess själ efter bara några dagars nedslag? Inte helt lätt, men jag ska göra ett försök, ett helt personligt och subjektivt försök.

Mitt första intryck är att Warszawa är en ljus, luftig och grön stad, med mycket rymd, Stora, vidsträckta parker och gröna strövområden. Trots den intensiva trafiken kändes luften inte avgastjock utan frisk att andas. Det andra intrycket är att Warszawa är en vänlig stad. Vi mötte bara vänlighet och hjälpsamhet överallt. Ett äldre förtjusande polskt par propsade t o m på att bjuda oss på inträdet till Botaniska parken när varken vi eller kassörskan hade växel. "Have a nice day" sa de på bruten engelska och log så varmt att solen minsann bröt fram trots de mörka molnen!

Warszawa är en fascinerande mix av gammalt och nytt. Gamla, skamfilade byggnader och monument sida vid sida med ultramoderna arkitektoriska skapelser - även om mycket av det "gamla" är en illusion och återuppbyggt i gammal stil eftersom stora delar av Warszawa jämnades med marken under kriget. Traditionella pirogerior och caféer med överlastad utsmyckning och servitriser i färggranna "folkdräkter" samsas med supertrendiga resturanger, där inredningen är avskalad och servitriserna ser ut att platsa i Vogue. Lyxbutiker som Burberry och Ralph Lauren - där det mesta är stramt vitt, svart eller beige - ligger vägg i vägg med småbutiker med traditionellt och färgsprakande polskt hantverk. Moderna hotellkomplex reser sig mot himlen i samma kvarter som ruffiga "Gentlemens house". Man blir nästan snurrig av alla intryck!

Vi hann med besök på Chopinmuséet, Chopinkonsert i den vackra Lazienkiparken, strövtåg i Gamla Stan, och vandring i Botaniska Parken. Och så hamnade vi plötsligt mitt i en gigantisk fackföreningsdemonstration! 120.000 Unionsmedlemmar från hela Polen hade samlats för att protestera och visa sitt missnöje mot regeringen, och tågade i samlad och ganska högljudd tropp mot presidentpalatset. Jag har nog aldrig sett så många poliser på en och samma gång tidigare. Och så mitt i alltihopa - ett stort uppblåsbart plasttält med en svensk utställning inför att Umeå 2014 utsetts till Europeisk kulturhuvudstad.

Och så åt vi förstås MASSOR med härlig mat! Vi lyckades pricka in några riktiga fullträffar! Generellt är det också betydligt billigare att äta ute än i Sverige, så man blir inte ruinerad ens på de finare resturangerna.

I morgon återkommer jag med lite mer hotell- och matreferat och tips på några resturanger och caféer. Idag blir det några blandade glimtar från Warszawa som jag varmt rekommenderar ett besök i! Jag återvänder i alla fall gärna!





































11 kommentarer:

  1. Bra sammanfattat! Och fina bilder trots gråa dimman :-)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder. Låter som en stad väl värd att besöka.

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ni verkar haft det, och så fina bilder! man blir sugen på att åka dit! Skönt att ni är hemma igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är mer än nöjda - förutom med regnrusket. Klart du ska åka dit!

      Radera
  4. Vilken härlig resa:) Jag har aldrig varit i Polen men efter dina fina bilder blir jag lockad:)
    Själv ska jag åka till London med några tjejkompisar i helgen har aldrig varit i London så det ska bli extra spännande:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har en härlig helg i London Milla! Det är också en fantastisk stad. Nästa tripp får gå till Warszawa helt enkelt!

      Radera
  5. När jag varit med några grabbar i Polen ville vi ha det kul. Genom att vandra från en klubb till en annan hamnade vi då på New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant. Det är den bästa klubben jag nånsin varit på. Sköna kvinnor utför där fantastiska dansshower.

    SvaraRadera
  6. När jag varit med några grabbar i Polen ville vi ha det kul. Genom att vandra från en klubb till en annan hamnade vi då på New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant. Det är den bästa klubben jag nånsin varit på. Sköna kvinnor utför där fantastiska dansshower.

    SvaraRadera
  7. Under min semester i Warszawa har jag och mina kompisar råkat besöka New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant. Det var ett paradis på jorden. Härliga alkoholdrycker, god mat och sköna kvinnor till ,,efterrätt”.

    SvaraRadera