tisdag 17 september 2013

Fisksoppa/gryta med potatis, morötter, paprika och bondbönor



Hej igen! Jag är lyckligen hemma igen efter några fantastiska dagar i Warszawa tillsammans med en av döttrarna, men efersom jag kom hem mitt i natten och inte i säng förrän en bra bit på den här sidan midnatt har jag förstås inte hunnit samla ihop varken mig själv eller något Warszawainlägg. I stället bjuder jag på en jättegod fisksoppa/gryta, som jag gjorde förra veckan innan jag åkte. Både resereferat och utlottning utlovas så småningom. Besöksräknaren har ju slagit om till 600.000 medan jag varit borta och svävat i lycklig okunnighet om allt som hänt på bloggen! Och då är det klart att det ska bli en utlottning!

Men nu vankas alltså fisksoppa. Eller kanske fiskgryta. Eller varför inte fisksoppsgryta! Bondbönorna är superfina just nu, så passa på och använd dem i olika maträtter. Här har de fått förgylla den härliga fisksoppsgrytan.

Gårdens kryddmix har jag berättat om tidigare. Den kommer från Knektgården och är en härlig, gyllengul, doftande och aromatisk kryddblandning som är god till det mesta. Du kan byta den mot någon god fiskkryddeblandning och gärna lite curry.

½ dl olivolja
1 msk Gårdens kryddmix
400 g potatis - så små som möjligt
200 g morötter
4 stora vitlöksklyftor
1 burk körsbärstomater - mina kom från italienska Mutti
2 burkar vatten
2 tärningar fiskbuljong Fond du Chef
1 röd paprika
1 orange eller gul paprika
150 g skalade bondbönor
ca 500 g torskrygg
1 liten knippa persilja - hackad
1 liten knippa dill - hackad
ev salt och peppar + lite citronsaft

Skala och dela potatisarna, eller skär i bitar om de är stora. Skala och slanta morötterna, skala och flisa vitlöken, kärna ur och strimla paprikan. Dela fisken i stora tärningar.
Hetta upp olivoljan tillsammans med kryddan, och lägg i potatis, morötter och vitlök. Rosta lätt under omrörning några minuter, och tillsätt sedan tomater, vatten och fiskbuljong.
Koka upp och låt småkoka tills potatis och morötter är halvfärdiga, ca 10 minuter. Tillsätt paprika och bönor och koka ytterligare ca 5 minuter. I med fisken och sjud några minuter till, tills den är fast och vit. Smaka av med lite pressad citron och salt och peppar, och vänd ned persiljehack och dillhack.

Servera gärna soppan med aioli. Jag gjorde en fuskaioli genom att blanda majonnäs och smetana, pressa i en liten vitlöksklyfta, samt ha i några droppar citron och lite salt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar