torsdag 5 juli 2012

Tips på färdigt, glutenfritt bovetebröd




Oftast tar jag med mig egenbakat, glutenfritt bröd om jag reser utomlands - även när jag förflyttar mig inom Sveriges gränser för den delen. Utbudet av glutenfritt bröd på de flesta svenska hotell eller fik är nämligen inte så mycket att glädjas över! Torrt, smuligt skivbröd som klibbar fast i tänderna!! Men, det kan ibland vara knepigt att förvara det egna brödet, så att det håller sig färskt och gott en längre tid. Om jag är borta lite längre än ett par dagar brukar jag ta med ett vaccumförpackat bovetebröd som jag tycker är riktigt gott och som har lång hållbarhet. Det gjorde jag nu senast, när vi var i Italien. En fördel är att det är förpackat i skivor om tre och tre, så att man kan ta fram vartefter. Märket heter Schnitzer, och jag köpte brödet på Tant Gröns Skafferi här i Uppsala. Jag har sett det på andra håll också, i en del välsorterade hälsokostaffärer. Ett glutenfritt sesambröd av samma märke kan köpas på Morot & Annat, som är en ekologisk livsmedelsbutik i Malmö, och som också säljer på nätet.

Ett annat alternativ är förstås att ta med eget knäcke, som håller sig. Då är i alla fall frukosten räddad!


2 kommentarer:

  1. Måste lägga till att Pågens färska glutenfria surdegsbröd håller sig riktigt bra och klibbar inte i tänderna som andra gör och är inte torrt. Ett bra alternativ. Säljs här bla på ICA i Tingsryd (som har otroligt mycket glutenfritt), ny sändning varje onsdag.
    Hälsningar Kersti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset, Kersti! Det är alltid bra att få ta del av andras tips och erfarenheter när det gäller glutenfritt - och annat också förstås! Just det bröd du nämner har jag varken sett eller prövat, men ska kika efter det. Härligt att din affär är så välsorterad när det gäller glutenfritt, det är ju guld värt! Må så gott!

      Radera