onsdag 11 juli 2012

Nudelpanna med champinjoner, broccoli, räkor och krämig currykokossås

Lätt hopkommen middag är det här, när man har bråttom. Röran gör du medan vattnet till nudlarna kokar upp, och sedan ska nudlarna bara ligga och mjukna ca 5 minuter i det heta vattnet innan det hälls av. Nudlarna som jag använde är glutenfria och gjorda av brunt ris och potatisstärkelse, men du kan givetvis välja något annat, glutenfritt eller "vanligt".

4 portioner valfria nudlar - tillred enligt anvisning på förpackningen

2 tsk curry - jag tog min hemblandade variant, men det går bra med annan också
olja/ghi
200 g champinjoner
250 g fryst broccoli
ca 150 - 200 g skalade räkor
1 förpackning kokosgrädde på 250 ml
½ msk fish sauce
valfri redning

Ansa och skiva champinjonerna, skala räkorna om du använder sådana med skal.
Hetta upp olja, och fräs curryn i oljan under omrörning.
Lägg i champinjonerna, och fräs runt under omrörning några minuter.
Häll på kokosgrädde och fish sauce, och låt koka upp.
Lägg i broccolin, sänk värmen, och småkoka tills den känns mjuk, några minuter bara.
Red röran till önskad konsistens, smaka ev av med mer fish sauce eller salt, och vänd till sist ned räkorna, som bara ska bli varma, inte koka.
Lägg nudlarna i djupa tallrikar/skålar, och häll på röran.

PS Jag hade lite laxrester över, ca 100 g färsk laxfilé, så jag slängde med dem också, men det är förstås inget måste. DS




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar