onsdag 18 juli 2012

Hemlagad nyponsoppa på nyponpulver, bananpulver och kokosblomssocker



Jag har gjort nyponsoppa tidigare på bloggen, men det här är en lite vidareutvecklad variant, som varmt kan rekommenderas som lättsam sommarlunch, mellanmål, eller som efterrätt efter en lite enklare lunch eller middag. Vi åt den efter en sillunch.

Nyponpulvret från Bravara som jag använder är malt på hela nyponet, och är därför alldeles extra supernyttigt och fullständigt kryllar av antioxidanter av alla de slag. -  vitaminer, mineraler och fettsyror. Eftersom hela nyponet är med blir pulvret lite mer grovkornigt, och därmed även soppan. Själv tycker jag inte att det gör ett dugg, men om du vill ha en slätare nyponsoppa kan du sila den, eller mixa den en längre stund. Jag har prövat båda sätten, och vet att det fungerar. Annars kan du välja det mer vanligt förekommande nyponskalmjölet, som är slätare och mer liknar ett fint mjöl, och som finns att köpa i de flesta affärer. Men då går du förstås miste om en hel del nyttiga ämnen som finns i de små kärnorna.

Jag hade tänkt servera mandelbiskvier till soppan, men av någon outgrundlig anledning hade de rymt ur skafferiet. Hm, jag misstänker en mig mycket närstående snaskmarodör och skafferiråtta! Nåja, i stället blev det något minst lika gott! Jag rörde en halv burk smetana smidig med en halv tesked nystött kardemumma, och vände ned fem grovkrossade, hemgjorda maränger (som lyckats undkomma skafferiraiden).  En rejäl klick i soppan, och HALLÅ, vad gott det blev! Mums, mums och åter mums!

Det här är en stor sats, som räcker till många - eller till flera dagar. Förvara i kylskåpet.

1,5 liter kallt vatten
1 1/4 dl nyponpulver
4 - 5 msk kokosblomssocker
3 msk bananpulver - köper jag från Immun
2 msk potatismjöl
(1 tsk vaniljpulver)

Till servering något av följande förslag:
vaniljglass, mandelbiskvier eller mandelskorpor, vispad grädde smaksatt med lite vaniljsocker, eller förslaget ovan med smetana, kardemumma och grovkrossade maränger

Blanda ihop nyponpulver, kokosblomssocker, bananpulver och potatismjöl, och tryck ut eventuella klumpar så det blir helt slätt.
Koka upp vattnet, dra från plattan, och vispa i pulverblandningen lite i taget. Vispa kraftigt så det blandas ordentligt.
Ställ tillbaka på plattan och låt alltsammans bara få ett hastigt uppkok.
Servera soppan ljummen eller kall med valfritt tillbehör.












2 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande!
    Det ska jag testa.
    Jag gillar nyponsoppa!
    Mums! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar nyponsoppa tycker jag absolut du ska testa att göra din egen, Malin. Mycket godare och mer hälsosam än köpt. Nyponpulvret är väldigt användbart, jag pytsar ofta i några matskedar i bröd, rör i lite i morgongröten, eller gör smoothie av det. I stället för saftsås kan du göra nyponsås och ha till mannagrynskaka. Jag får bestämt återkomma med recept på det! Ha en fortsatt fin sommardag. Hoppas det är soligare i Enköping än här.

      Radera