söndag 8 juli 2012

Cross-overfrittata med pak-choi, Hawaikrydda, parmesan och soltorkade tomater



Jag tycker ibland att det är kul att blanda smaker från olika delar av världen i min matlagning, s k cross-overmat. Ofta blir det oväntat gott. Som den här enkla lunchen, t ex, som dottern och jag åt när hon var hemma och hälsade på några dagar under sin ledighet. Pak-choi används ofta i asiatisk matlagning, men kan ersättas av antingen spenat, mangold eller Kinakål. Och frittata är ju bara ett lite "tjusigare" namn för omelett. Det låter onekligen lite snofsigare, men en omelett är det! En riktigt god sådan!

Den här rätten passar också förträffligt till alla som anslutit sig till LCHF-dieten.
Det här är lagom för två personer.

1 stånd pak-choi, ca 125 g
1 vitlöksklyfta
4 ägg
1 msk Hawaikrydda - från The Spice Tree
1½ dl färsk, ganska grovriven parmesan
ca 1 dl soltorkade körsbärstomater i olja
rapsolja till stekning

Skölj och strimla pak-choien. Skala och flisa vitlöken.
Fräs mjukt i rapsoljan, några minuter under omrörning.
Vispa ihop äggen med kryddan, och häll över smeten. Vicka lite på pannan så att smeten kommer åt överallt. Grädda några minuter på så sätt.
Lägg på tomaterna och strö över osten. Lägg på ett lock och skruva ned värmen till lägsta snäppet.
Grädda tills äggsmeten stelnat. Servera med en sallad.





4 kommentarer:

  1. Monika Gustavsson8 juli 2012 kl. 18:05

    Åh Hawaiikrydda är helt i min smak!

    vh
    Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra, Monika! Då får du ta och testa frittatan! Kryddan är väldigt användbar, häromsistens kryddade jag ju min sparrisstuvning med den t ex. Må så gott!

      Radera
  2. Bäst är du som gjorde LCHF-mat innan min semester.. inte för att jag vet om midjemåttet krympte, men det gjorde inget för maten var så himla god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, vad gör man inte för att få dig i semestertrim! Inte för att jag tycker det behövs, men, men!

      Radera