tisdag 22 mars 2016

Nytt glutenfritt fröknäcke med havregryn och teffgryn - hur gott som helst



Igår tog jag mig för att baka glutenfritt fröknäcke igen eftersom förråden började sina. Tror nästan det är det bästa knäcke jag gjort hittills. Det säger jag visst varje gång jag bakar ett nytt fröknäcke, men jag tror bestämt det är lite extra sant den här gången! Supergott!!

I det här knäcket har jag använt de härliga teffgrynen från daCarla som egentligen är avsedda för gröt, men som också gör sig alldeles utmärkt i matbröd.

2 dl glutenfria havregryn
1 dl grötgryn av teff
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
2 msk chiafrön
2 msk linfrökross
1 tsk italiensk kryddblandning
2½ dl kallt vatten
2 msk mild olivolja eller rapsolja

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och slå på vatten och olja.
Rör om ordentligt och låt stå och svälla en halvtimme i rumstemperatur.
Dela den ganska fasta degen i två delar och platta/kavla ut varje del på bakpapper på en ugnsplåt, så tunt som det går. Degen är ganska lättkavlad. Om du vill ha jämna och lika stora bitar av knäcket kan du sporra rutor, men det hoppade jag över den här gången.
Jag satte in båda mina plåtar i varmluftsugn på knappt 150 grader och med ugnsluckan lite på glänt. Efter 25 minuter vände jag upp och ned på hela fröknäcket och bytte plats på plåtarna. Sen gräddade jag 25 minuter till. Om du inte har varmluft får du grädda en plåt i taget.
Bryt knäcket i bitar och förvara torrt och lufttätt så det inte mjuknar.

Idag är förresten sista chansen att äta semlor för i år. I alla fall om man håller sig till "reglerna". Så passa på gott folk att njuta av en riktigt härlig semla.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar