torsdag 24 mars 2016

Glutenfria våfflor med durramjöl, maizena och xantangummi



Jamen det är ju Våffeldagen i morgon hörrni!! Jag hänger nästan inte med i svängarna. Våffeldag och våffeldag förresten, egentligen har ju dagen inte ett skvatt med våfflor att göra utan med det faktum att jungfru Maria vid den här tiden fick besök av en ängel som berättade för henne att hon skulle bli mor till Jesus. Men jag firar gärna detta faktum med våfflor! Mer kan du läsa i det här inlägget.

Årets våfflor är förstås glutenfria som vanligt, och den här gången gjorda med durramjöl, maizenastärkelse och xantangummi. Det blev absolut tummen upp! Jättegoda! Ingen enda blev kvaddad heller. Enda malören var att jag inte var tillräckligt uppmärksam på att sladden låg intill det heta våffeljärnet, som brände hål på sladden ända in till kärnan. Hua!! Jag kunde inte förstå att det luktade så konstigt i köket trots fläkt på högsta snäppet. Tur att det inte skedde en olycka!

Konsten för att få fina våfflor är - förutom en bra smet förstås - är att ha lite tålamod och låta järnet bli riktigt varmt innan man häller i smeten, och sedan ha lite tålamod till och låta våfflan grädda klart innan man öppnar locket. Lite drygt en och en halv minut per omgång tog jag, men det kan variera beroende på järn. Du får lära känna ditt våffeljärn helt enkelt!

Mitt durramjöl kommer från Friends of Adam, men även da Carla har det i sitt sortiment. Finns i butiker med välsorterad glutenfriavdelning.

Mitt gamla våffeljärn som jag ärvt av min mor fungerar alldeles utmärkt även om det ser lite åldersstiget ut. Men ålder är som jag alltid säger bara en siffra. Det gäller även våffeljärn!

1 dl durramjöl - ca 50 g
1 dl maizenastärkelse - ca 55 g
1 tsk bakpulver
1 tsk xantangummi - struket mått
1 krm salt
2 krm äkta vaniljpulver
1½ dl grädde - någon alternativ mjölkfri sort vid behov
1½  - 2 dl vatten
2 msk mandelolja eller smält kokosolja
3 stora ägg

kokosolja till gräddning

Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Blanda grädde och vatten (den mindre mängden) och vispa ned i det torra under flitig vispning.
Vispa också i mandelolja och ägg och vispa till en slät och klumpfri smet.
Låt svälla en halvtimme i rumstemperatur.
Smeten blir ganska tjock, men om du tycker att den verkar för tjock kan du späda med lite mer vatten.
Hetta upp järnet och smörj mellan varje lagg med lite kokosolja. Jag fick ut åtta våfflor.

Jag valde att äta min våffla med mjukrörd smetana och sylt på hallon och blåbär. Välj vilka tillbehör du vill. Glass, grädde, vispad kokosgrädde, sylt, färska bär.
Ha en finfin Vårfrudag kära ni!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar