onsdag 23 mars 2016

Glutenfria mangomuffins med tropisk smoothieglasyr



Det har väl knappast undgått er som följer mig lite mer regelbundet på bloggen och Instagram att det varit sjukstuga en längre tid här hemma. Först fick jag en elak influensa som aldrig ville gå över, och lagom tills min hosta började mattas av något fiskade L upp några nya fräscha baciller och blev genomförkyld. Han i sin tur smittade mig, så det blev ny feber, ny förkylning och ny hosta, toppat med en öroninflammation och sprucken trumhinna för min del!

Vi har alltså hasat runt här i hostvänliga mjukisbyxor, insmorda på längden och tvären med de sista hopskrapade resterna av Vick (har tydligen slutat tillverkas), och har pimplat honungsvatten så vi nästan börjat brumma och surra som små bin!! Varken det eller bikarbonatkurer har haft någon större effekt. Kameliadamen är ljusår bort kan jag försäkra er!

Så plötsligt insåg jag att L faktiskt skulle fylla år igår, och tänkte att han kanske behövde få något lite mer uppmuntrande än vitaminrika gröna smoothies att födelsedagsfira med. Eftersom förråden med frukt, bär och annat började sina inventerade jag skafferi och kyl, och tja, resultatet blev de här muffinsen. Dessvärre kände han ingen större smak, men mina smaklökar har börjat återhämta sig riktigt hyfsat, och jag tyckte de var jättejättegoda!!

För att få lite stuns på gräddtoppingen vispade jag ned ett rör färdigt smoothiepulver. Nöden är uppfinningarnas moder, och det här var faktiskt en riktigt bra uppfinning!! Smoothiepulvren finns i flera smaker och dem får jag väl berätta mer om en annan gång. Smoothies har nämligen också ingått i den dagliga menyn, både egengjorda och på färdiga pulver.

Så här fixar du muffinsen:

3 stora ägg
1 dl ljust rårörssocker
50 g mandelsmör
125 g färsk mixad mango - funkar säkert med barnmatsburk också om man har det
2½ dl mandelmjöl - ca 90 g
1 msk husk
½ msk bakpulver

1½ dl grädde
1 rör färdigt smoothiepulver
1 krm vaniljsocker
små chokladlinser eller annat pynt

Vispa ägg och socker pösfluffigt.
Tillsätt mandelsmör och fortsätt vispa så det blandas och eventuella klumpar försvinner.
Rör ned mangon.
Blanda mandelmjöl, husk och bakpulver och vänd ned i smeten. Blanda om väl men försiktigt och låt svälla ungefär 10 minuter.
Blanda om igen och fördela smeten i 10 - 12 smorda muffinsformar.
Grädda i 180 grader, ett snäpp nedanför mitten, i knappt 18 minuter.
Låt svalna och garnera sedan på valfritt sätt.
Om du väljer mitt sätt vispar du grädde tillsammans med smoothiepulver och vaniljsocker och spritsar över muffinsen. Toppa med minichokladlinser eller något annat..

De här muffinsen passar bra nu till påsk. Andra påskiga favoriter hittar du här. Ha en bra dag alla!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar