fredag 25 mars 2016

Enkel fiskgryta



Idag är det långfredag och enligt gammal tradition ska det bjudas på fisk. Så det får det bli idag också på bloggen, en väldigt enkel fiskgryta med få ingredienser. Egentligen hade jag tänkt mig något med mer asiatisk touch. Jag var bombsäker på att jag hade en burk kokosgrädde i skafferiet, men si där svek mig minnet. Det var klent med andra ingredienser också efter ett par veckors sjukkarantän, så det fick bli en väldigt enkel anrättning med det som fanns hemma. Men tja, det blev faktiskt riktigt gott! Man behöver inte alltid ha kilometerlånga ingredienslistor för att laga god mat. Det bevisade också Mårtenssons, som hade ännu färre ingredienser i sin fiskgryta från i höstas som de repriserade nu i sin veckomatsedel inför påsken.

1 paket MSC-märkt torskfilé eller hokifilé, 400 g
1 burk smetana, 2 dl
½ - 1 dl vatten
½ kycklingbuljongtärning - Kung Markatta
1 msk osötad tomatpuré
1 - 2 tsk röd currypasta
1 liten pressad vitlöksklyfta
klippt persilja

Tina fisken och skär i kuber.
Vispa ihop smetana, vatten, tomatpuré och currypasta i en låg vid panna, typ traktörpanna.
Pressa i vitlöken och smula över buljongtärningen.
Låt koka ihop någon minut och lägg i fisken.
Låt sjuda försiktigt under lock tills fisken är genomkokt. Tar bara några minuter.
Smaka av och krydda eventuellt mer. Strö över klippt persilja.
Servera med kokt potatis och sallad och SJÄLVKLART mina ugnsbakade körsbärstomater i olja.
Jag brukar passa på att göra en jättesats när det är extrapris på eko-tomater, och äter dem till i princip ALLT!

Nu önskar jag er alla en fin och välsignad Långfredag! Jag passar också på att önska er en härlig påskhelg överhuvudtaget, med god mat, gemenskap och glädje. Själv tänker jag nämligen ta mig bloggledigt några dagar, umgås med familjen och hämta ny kraft, men det kanske dyker upp något på Instagram, så kika gärna in där. Ta hand om er så ses vi igen om några dagar!

2 kommentarer:

  1. Men visst behövs det inte alltid en ingrediensförteckning XXL för att maten ska bli smaskig, det har du så rätt i. Vi byter gärna vår fiskgryta mot din, för denna faller oss helt i smaken.
    Tack för länken,
    kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så bra! Då byter vi fiskgryta med varann! Kram tillbaka!

      Radera