lördag 12 mars 2016

Glutenfria chokladbollar med kolasmak - med brynt smör och kolasås



Tja, de här chokladbollarna är kanske inte världens allra mest nyttiga, men å andra sidan inte heller de allra onyttigaste. Någonstans där mittemellan. Kan vi inte enas om det? Havregryn är i alla fall hälsomat, liksom kokos och rå kakao. Bollarna är i alla fall sanslöst goda, det törs jag utlova!

Jag hade lite kolasås kvar i en burk och då fick jag för mig att smakförstärka mina chokladbollar med den. Dessutom brynte jag en del av smöret för att få lite extra nötig smak på bollarna. Du kanske inte har precis den kolasås som jag använde hemma, en alldeles himmelsk kolasås från Börslycke gård - som jag köpte i somras i en av alla mina stopp i olika gårdsbutiker -  men det går lika bra med Karamelliserad mjölk eller Dulce de Leche som finns av flera olika märken.

Just de här chokladbollarna går inte att göra laktosfria eftersom kolasåsen är gjord på vanlig grädde.
Om du inte tål kakao kan du ersätta med carob, eller strunta i det helt och i stället öka på med lite mer vaniljpulver. Kolasåsen ger fyllig smak åt bollarna även utan kakao.

100 + 50 g smör - rumstempererat mjukt respektive brynt
4 msk ljust rårörssocker
100 g kolasås/karamelliserad mjölk
1½ - 2 msk rå kakao
½ tsk äkta vaniljpulver
3 dl glutenfria havregryn
1 dl kokosflingor

strössel: smulade havregryn, kokosflingor, smulade kokoschips eller något annat strössel.

Bryn 50 gram av smöret lätt, men passa så det inte blir bränt. Låt svalna till rumstemperatur.
Rör det mjuka smöret smidigt med socker, kolasås, det brynta smöret, kakao och vaniljpulver.
Rör ned havregryn och kokosflingor och blanda om väl.
Sätt in smeten i kylen att stelna, och forma sedan bollar i valfri storlek.
Rulla i valfritt strössel. Jag skakade runt bollarna i två plastpåsar, hälften med kokosflingor, hälften med ett glutenfritt veganströssel som jag köpte på Tant Gröns Skafferi. Dessvärre innehåller många strössel gluten, så kolla noga om du är glutenintolerant.
Förvara bollarna i kylen.

Ha en härlig lördag och en fin helg alla!















2 kommentarer:

  1. Mmm, jag tar gärna en eller två med mitt kaffe :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ta första bästa flyg hit Katarina! Jag har ett gäng bollar som väntar i kylen! Kram!

      Radera