måndag 21 mars 2016

Grönskande näringsshot - en riktig hälsosmoothie med banan, avocado, spenat, lime, mandelsmör och moringapulver



Undrar just hur många varianter på smoothie som man kan göra? Möjligheterna känns närmast oändliga! Olika mjölk- eller yoghurtsorter, olika frukter, grönsaker och bär, olika bär- och proteinpulver, olika slags sötning, olika oljor och olika slags mandel- eller nötsmör. Variationsmöjligheterna är verkligen obegränsade, och jag tycker om att exprimentera och hitta på nya kombinationer.

Den här vitaminspäckade varianten är en riktig hälsobomb, som förhoppningsvis ska få oss skruttiga sjuklingar här hemma på banan igen. Jag har sällan varit med om en så segdragen och envis sjuka. Både L och jag hostar i kapp och är kraftlösa som kattungar trots att huskurerna avlöser varandra.

Alla mina smoothieexperiment faller inte så väl ut smakmässigt ska jag väl erkänna - hur nyttiga de än är - men den här var riktigt god, så testa gärna om du behöver en extra "hälsoskjuts". Moringa kallas också för mirakelträd och sägs vara bland det nyttigaste man kan peta i sig. Du kan hoppa över det pulvret eller ersätta med något annat. Mer om moringa kan du läsa här.

4 dl kokosdryck eller kokosvaten
½ lite större Kravbanan - ca 70 g
½ lite mindre Kravavocado - ca 50 g
en näve spenat - ca 25 g
saft av en lime
1 msk mandelsmör
2 tsk flytande ljus honung eller agavesirap
2 tsk moringapulver

Mixa ihop allt till en slät och jämn smoothie, ta en rejäl klunk och "känn livet i dig" som Madicken utbrast när hon vaknade upp till en ny dag och tittade ut genom fönstret!

Nog är det här vegetariskt och köttfritt så det förslår, så ha en bra Köttfri måndag allihop! Och kom ihåg att det är Stilla veckan, så ta det lugnt, pyssla lagom inför påsken och jobba inte ihjäl dig med att förbereda påskmaten. Vill du ändå ha några tips så har jag samlat mina bästa påskrecept här.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar