onsdag 9 mars 2016

Glutenfri teffgröt med kakao och vanilj - en bra och hälsosam start på dagen



Teff är ett fantastiskt glutenfritt alternativ för oss som är glutenintoleranta och inte kan äta "vanligt" mjöl. Jag har länge använt teffmjöl både i bakverk och i pannkakor, men det här är första gången jag gjort gröt på det. När jag senast var och botaniserade på Paradiset Matmarknad i Stockholm  hittade jag nämligen en påse med teffgryn avsedda för just gröt, och den påsen fick följa med mig hem. Märket är det fina Da Carla, som också gör en massa andra glutenfria produkter, både mjölsorter, gryn och färsk pasta.

Jag smaksatte gröten lite extra med äkta vaniljpulver och rå kakao, och åt den tillsammans med skivad kravbanan och blötlagda torkade surkörbär. Ett härligt, gott och nyttigt sätt att starta dagen på! Gröten blev jättejättegod, och smakade nästan som chokladpudding! En riktig godisfrukost med andra ord, och ändå sååå nyttig! Senast igår läste jag i UNT om en undersökning som konstaterar att människor som regelbundet ett par gånger i veckan äter choklad och kakao får färre hjärtinfarkter, lägre blodtryck och spänstigare blodkärl. Kan ju inte bli bättre! Choklad på recept, ja tack!! (När det inlägget skrevs var det fortfarande ovanligt med choklad och andra hälsoprodukter på apotek. Mycket har hänt på fyra år kan jag konstatera).

Enligt teffgrynsförpackningen är en deciliter gryn lagom för en portion, men jag nöjde mig med trekvarts deciliter, och det räckte alldeles utmärkt.

Mer om teff, som både är proteinrikt och mineralrikt kan du läsa här.

3/4 dl teffgryn
1½ dl kallt vatten

½ dl valfri mjölk
½ msk rå kakao
2 krm äkta vaniljpulver
några korn salt
1 msk kokosolja eller mandelolja

Servering: valfri mjölk, gärna växtbaserad, samt färsk eller torkad frukt efter smak

Lägg teffgrynen i blöt över natten i vattnet. Det är inte absolut nödvändigt, men jag brukar alltid blötlägga gryn och frön för att göra näringen mer lättupptaglig.

På morgonen tillsätter du mjölk, kakaopulver, vaniljpulver och några korn salt, kokar upp under omrörning och låter sedan koka på lägre värme 2 - 3 minuter. Rör om så gröten inte fastnar.
Rör ned kokosoljan eller mandeloljan och servera genast med valfria tillbehör.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar