tisdag 15 mars 2016

Glutenfri vegetarisk pizza med färdig pizzabotten, paprikakräm och champinjoner



Jag brukar ju säga att jag oftast lagar all mat från grunden. Men det finns undantag. Ibland testar jag glutenfria nyheter, om inte för annat så för att kunna berätta för er om sånt som dyker upp i affärerna. Ibland är det faktiskt också så att man måste få vara lite bekväm utan dåligt samvete. Däremot försöker jag alltid läsa noggrant på innehållsförteckningen och undviker sånt som innehåller alltför mycket konstigheter.

Den färdiga glutenfria pizzabotten som låg i kyldisken var jag alltså bara tvungen att testa, och den fick med beröm godkänt. Riktigt, riktigt god! Väldigt bekväm dessutom! Bara att rulla ut och toppa med det man vill ha på sin pizza. Paprikakrämen innehåller inte heller några konstigheter, och blev ett smakrikt alternativ till den vanliga tomatsåsen.

Här kommer receptet på vegopizza i min tappning. Den räcker gott och väl till två personer. I alla fall blev maken och jag mätta och belåtna.

1 färdig kyld glutenfri pizzabotten

½ burk paprikakräm/crema di peperoni
ca 200 g färska champinjoner
ca 100 g ost i skivor, alternativt grovt riven - jag hade Port Salut
1 tsk oregano
1 tsk timjan

½ påse blandad salladsmix

Rulla ut pizzabotten på ett bakpapper. Jag kavlade också ut den så den blev större och tunnare.
Vik upp en liten kant runtom.
Bred ut paprikakrämen och lägg på skivade champinjoner.
Lägg på osten och strö över kryddorna.
Grädda pizzan i mitten av ugnen i 230 graders ugnsvärme. Enligt instruktionerna skulle pizzan gräddas 10 minuter, men jag tyckte den behövde lite mer tid och tog ut den efter 14 minuter.
Strö över salladsmixen.
Hugg in! Buon appetito!













5 kommentarer:

  1. Tror inte mina ögon: en pizzabotten utan vetestärkelse!! Måste provas! Viket märke är det? Ser det inte på dina utmärkta bilder! Tack för att du också tipsar om köpta produkter, toppen! //Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne! Eller hur?! Riktigt god och lättanvänd dessutom. Märket är Popbakery, http://popbakery.se/, och jag har hittat den både på Citygross och ICA. Finns säkert i andra butiker också. Om inte så be att de beställer hem. Ha det bra!

      Radera
    2. Tack Kjersti för utmärkt info! Nu ska jag söka! Trevlig helg! // Anne

      Radera
    3. Detsamma önskar jag dig!

      Radera
  2. Tyvärr innehåller denmglutenfria degen en massa tillsattser som INTE är bra för kroppen. Dessutom vitt raffinierat socker på toppen av allt skit. En hel del gifter för,kroppen.

    SvaraRadera