lördag 15 november 2014

Klart jag ska fira!



Idag är ingen vanlig dag, nej det är min egen födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!! Klart det måste firas! Det har redan börjat bra med lyxfrukost på sängen, presenter och skönsång från maken. Jag hör inte till dem som tycker att födelsedagar ska glömmas bort eller tonas ned. Nej, jag tycker att VARJE födelsedag är värd att firas, jämn eller ojämn, liten som stor. Födelsedagen var viktig i min grundfamilj och är det forfarande i min nuvarande familj. Här ska minsann firas!

Det är ju faktiskt ett stort under att få finnas till och att få vakna upp till ännu en födelsedag med minne och sinne åtminstone i någotsånär hyfsat behåll, och med en kropp som förvisso är lite skraltig emellanåt, men som ändå fungerar skapligt. Och även om jag brukar smådeppa över mörkret och bristen på värme och solljus i november så är jag SÅÅÅÅ tacksam över att jag fick födas i den här delen av världen, under goda omständigheter och in i en kärleksfull familj som välkomnade mig med öppet hjärta. Det är sannerligen ingen självklarhet!

Ju äldre jag blir, desto viktigare känns det också att försöka ta tillvara dagarna. Det är ju inte alldeles självklart att få fira den där födelsedagen, eller hur! Under året som gått har flera vänner gått bort, och jag har återigen blivit påmind om livets skörhet och oförutsägbarhet. En dag som idag känns det därför också viktigt att reflektera över vart livet är på väg. Att sätta ut riktmärken för resten av livsvandringen så att den blir så bra som det bara är möjligt. Att ta tillvara dagen, att försöka leva kärleksfullt, och att lämna goda avtryck efter sig.

I morgon kommer hela familjen, och då passar vi på att gemensamt fira alla novemberfödelsedagar. Tårtan är redo i frysen och ska bara plockas fram och garneras. Har du lust att fira tillsammans med mig så kan jag varmt rekommendera den här tårtan. Eller kanske den här. Varför inte den här favorittårtan förresten, den lyser upp vilken mörk novemberdag som helst.

Ha nu en härlig lördag, antingen du firar födelsedag, eller bara det faktum att du finns till!

Bilderna har jag hämtat från en liten "klokbok" av den åländska konstnären och författarinnan Pernilla Lindroos. I den kan man hitta många guldkorn.


8 kommentarer: