fredag 28 november 2014

Glutenfria saffransdoftande lyxpannkakor - perfekta till Adventsfrukost



"Saffran muntrar sinnet". Det förstod redan Carl von Linné på sin tid. Kanske är det ingen tillfällighet att saffran upplever sin högsäsong i december, den tid på året då mörkret är som tätast och svårmodet lurar runt knuten. Fram för mer saffran alltså och bli lite muntrare på kuppen!

Förutom att fungera som antideppmedel är saffran inflammationsdämpande och nyttigt i största allmänhet. I lagom doser. I alltför höga doser är det skadligt och rentav giftigt, men med tanke på kilopriset tror jag inte risken är så stor för överdosering. Personligen tänker jag pytsa i saffran i det mesta framöver, för jag älskar saffran!

Jag börjar med de här goda glutenfria pannkakorna, som jag varmt rekommenderar till Adventsfrukost. Föredrar du gröt till frukost hittar du ett recept på hirsmannagrynsgröt med saffran här. Känner du för en härlig saffransdoftande fisksoppa tycker jag du ska titta in här och har du lust att saffranspiffa potatisbullarna har du ett recept här. Vad sägs om ett smakrikt saffransörtsmör till fisken eller grönsakerna? Är du mer sugen på något sött kan jag VARMT rekommendera min saffransmandelkaka med vaniljfyllning som gjorde succé förra julen. En saffransdoftande julpudding med färska bär sitter fint efter en lättare soppmiddag, och min glutenfria saffransbutterkaka går inte heller av för hackor go´vänner. Inte heller de glutenfria philadelphiarutorna med saffran och citroncurd. Den här äppelkakan med saffran är ju inte heller så dum. Den vann jag faktiskt pris för i Allt om Mat för en del år sedan. Kom bara ihåg att använda glutenfria hirsmannagryn i stället för vanliga mannagryn om du är glutenintolerant. Men jag höll ju alldeles på att glömma min himmelska saffransparfait! Den är, ja just precis, himmelsk!

Puh, nu får jag kanske hejda mig! Men mer kommer det så småningom. var så säker! Till pannkakorna! Åtta stycken soligt gula och humörhöjande pannkakor blev det av den här satsen. Och tänk, inte en enda blev kvaddad!

2 msk rårismjöl
½ tsk husk - lite drygt, det blev nog nästan 3/4 tsk
1 krm salt
(2 krm vaniljpulver)
1 dl grädde
1 dl vatten
3 stora ägg
smör eller kokosolja till stekning

Blanda mjöl, husk, salt och eventuellt vaniljpulver (uteslut om pannkakorna ska fyllas med något salt) i en skål.
Vispa ned vatten och därefter äggen. Slutligen grädden.
Vispa smeten slät och klumpfri och låt den svälla i rumstemperatur en halvtimme.
Hetta upp matfettet och stek pannkakorna gyllengula på medelvärme. Jag tog ca ½ dl smet till varje pannkaka. Vispa om ordentligt mellan varje omgång eftersom "det tjocka" har en tendens att sjunka till botten. Tänk också på att låta smeten stanna ordentligt innan du vänder pannkakan, så är det större chans att den förblir hel.

Servera pannkakorna med valfria tillbehör. Vispad grädde, mjukrörd smetana eller yoghurt, glass, sylt, färska bär, flytande honung, lönnsirap eller vad du vill. Pannkakorna är också supergoda att använda som crèpes och fylla och gratinera med något gott. Se de nedersta bilderna, där jag fyllt med en smakrik köttfärsröra.











2 kommentarer:

  1. Fina, fina Kjersti! Jag blev så glad när jag fick paketet från dig! Tack, snälla! Det betyder så mycket för mig!
    Idag ska saffran inköpas och så ska vi baka hemma, jag och dotter, och ha det mysigt!
    Ha en fin första advent!
    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram till dig också, Lana! Vad glad jag blir över att du uppskattade den lilla presenten! Lycka till med baket och ha en fin helg!

      Radera