onsdag 23 juli 2014

Glutenfritt sesamknäcke som det är svårt att få nog av!



Glutenfritt har jag ju bakat i ganska många år vid det här laget, men det är först ganska nyligen jag införskaffat sesammjöl. Nu har jag det i både det ena och det andra, den här päronkakan till exempel. Det senaste experimentet är ett knäcke, som det verkligen är svårt att få nog av. Det är helt enkelt supergott! Du bara måste prova! Sesammjölet köpte jag på LCHF-butiken. Jag har inte sett det någon annanstans.

En av mina absoluta favoritkryddor är en grön pestoblandning med ramslök från Zmaka. Den pytsar jag i det mesta, alltifrån potatisbullar, omeletter, gröna såser och soppor. Den strödde jag också över mitt knäcke. Du kan naturligtvis välja någon annan blandning eller en ren örtkrydda som oregano, timjan eller rosmarin till exempel.

1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
½ dl hela chiafrön
½ dl krossade linfrön
3 dl kokande vatten

2 msk rapsolja
2 äggvitor från ekologiska ägg
2 dl sesammjöl
½ tsk salt - alternativt lite flingsalt att strö över
1 msk kryddblandning av något slag

Blanda pumpafrön, sesamfrön, chiafrön och linfrön i en bunke och slå på det kokande vattnet. Rör om ordentligt och låt stå övertäckt minst 3 timmar, gärna över natten.
Blanada i rapsolja och äggvita och rör om.
Blanda sesammjöl och salt (om du inte föredrar att strö flingsalt över) och rör ned. Blanda om väl.
Klicka ut degen på 2 ugnsplåtar med bakpapper på. Bred ut jämnt. Det var onekligen lite kletigt, men till den andra plåten ringlade jag lite rapsolja på degen, la på ett bakplåtspapper och kavlade. Då gick det galant. Strö över någon örtkrydda och eventuellt lite flingsalt. Sporra gärna ut rutor så går det lätt att bryta knäcket i jämna bitar.
Jag gräddade båda mina plåtar på en gång i varmluftsugn 125 grader, 2 x 60 minuter, och bytte plats på plåtarna i halvtid. Ha gärna ugnsluckan lite på glänt så fukten kommer ut. Har du ingen varmluftsugn gräddar du en plåt i taget i 150 grader. Stäng av ugnen efter 2 timmar och låt knäcket eftertorka medan den svalnar. Knäcket ska kännas riktigt torrt. Förvara lufttätt i burk.

Ha nu en underbar sommardag! Här skiner solen från en klarblå himmel och jag är rädd för att det inte kommer att bli så många storverk gjorda, varken i köket eller någon annanstans Det gäller att passa på och njuta medan det varar! Ta hand om dig i värmen!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar