måndag 7 juli 2014

Blomkåls- och halloumipizza med vegofyllning



Undrar vem som kom på den fullkomligt geniala idén med blomkålspizza? Det var i alla fall inte jag. Tyvärr! Jag hade gärna varit upphovskvinna till den snilleblixten. Recept med blomkål som pizzabotten har cirkulerat i bloggvärlden ett bra tag, och jag kan ju inte vara sämre än alla andra, eller hur? Jag måste ju också testa. Halloumipizza är också välkänt i LCHF-kretsar, och ett bra alternativ om man vill undvika kolhydrater. Den idén kan jag inte heller ta åt mig äran av. Sorgligt men sant! Jag tror faktiskt att det är Birgitta Höglund som uppfunnit det receptet.

Jag har som sagt sett lite olika varianter av båda de här pizzorna, men fick för mig att kombinera dem i en och samma botten. Det är mitt enda bidrag till innovationerna, och resultatet blev i alla fall mycket lyckat. Det blev en välsmakande men ganska mjuk vegetarisk pizza, lagom till 3 - 4 personer. Visst kan man äta vegetariskt, även om man är LCHF-anhängare!

Smaklig och trevlig Köttfri måndag allihop!

450 - 500 g blomkålsbuketter - stjälkar och blad kan du koka soppa på
2 stora ekologiska ägg
125 g halloumi, ½ paket
1 msk husk

2½ - 3 dl färdig ajvar relissh
1 lite mindre zucchini, ca 275 - 300 g
ca 14 - 15 romanticatomater eller körsbärstomater
någon rolig kryddblandning - t ex Gourmetkrydda från Krusmyntagården
några kvarnvarv salt
125 g halloumi - den andra halvan

Mixa blomkålen fint till ett "ris". Jag skulle rekommendera att du gör det i två omgångar. Tillsätt ägg, finriven halloumi och husk och mixa/blanda ihop till en jämn smet. Det går lättast med rena händer. Bred ut på en bakpappersklädd långpanna.
Förgrädda i 225 grader ca 15 minuter.

Bred ut ajvar relishen på pizzabotten. Fördela tunnskivad zucchini, urkramade tomater, krydda, lite salt och den resterande halloumin (grovriven) jämnt över alltihop.
Fortsätt grädda pizzan i lite lägre ugnsvärme, 210 grader, ca 15 - 20 minuter.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar