lördag 10 december 2011

Smakrika ostmuffins med kastanjemjöl och soltorkade tomater - glutenfria



Vad sägs om att Nobelfesta lite därhemma, medan man beundrar festligheterna på lite lagom TV-avstånd? Eller ni kanske är bjudna? Jag har i alla fall gett upp hoppet om att få en invitation, och tänker mumsa på små ostmuffins här hemma,  kanske tillsammans med lite sallad, några oliver och lite goda italienska charkuterier? Och ja, jag får väl byta ut mjukisbyxorna mot något lite mer presentabelt för skams skull.

Jag blandade olika sorters ost av det som fanns hemma. Jag använde också en favoritkrydda från The Spice Treee, Italiensk kycklingkrydda, men den kan uteslutas eller bytas mot någon annan krydda som du tycker om.

Kastanjemjöl är inte så vanligt kanske, men användbart när man bakar glutenfritt. Det görs på den äkta kastanjen, och innehåller en del viktiga mineraler. Jag har inte lyckats klura ut något GI-värde på kastanjemjöl, men har för mig att det är ganska GI-vänligt - för den som tänker på sånt.

Helt mjölkfri går det ju inte att laga den här rätten. Däremot kan den göras laktosfri med riktigt långlagrad ost och laktosfritt smör och dito yoghurt. Muffinsen är allra godast nygjorda och fortfarande lite ljumma, men kan frysas och fräschas upp i micro eller ugn.

Som efterrät rekommenderar jag Nobelfudgen som jag gjorde förra året.
Ha en fin lördag och en trevlig Nobelfest!


3 ägg - delade i gulor och vitor
1½ dl turkisk yoghurt eller laktosfri medelhavsyoghurt
50 g smält smör
200 g blandad, riven ost - jag tog gruyère, pecorino och en liten bit Aura grönmögelost
1½ dl kastanjemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk italiensk kycklingkrydda
12 soltorkade körsbärstomater

Blanda ihop äggulor, riven ost, yoghurt, smält smör och krydda i en rymlig skål.
Blanda kastanjemjölet med bakpulver, och rör ned.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd - ex vis med en degskrapa - ned i smeten. Blanda väl men med lätt hand. Rör inte för mycket.
Låt körsbärstomaterna rinna av väl.
Klicka ut smeten i en smord muffinsplåt med plats för 12 muffins, och lägg en tomat i varje.
Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 15 minuter.











5 kommentarer:

  1. Tycker att du ska lämna ett bidrag ändå! Jag får vara enhällig domare och bestämmer härmed att har man ingen facebook, så har man inte! Så skicka in ditt bästa vardagsrecept!

    SvaraRadera
  2. Klart jag var bjuden! Men jag tackade nej, kände inte riktigt för att frottera mig med kungen ikväll igen... HA! Vad spännande det låter med kastanjemjöl, jag har aldrig ens tänkt tanken! De ser dock väldigt goda och lyxiga ut, väl värda en Nobelmiddag <3

    SvaraRadera
  3. Jojo, skillnad på folk och folk! Men du gjorde nog rätt som tackade nej, det såg väldigt trångt, varmt och bökigt ut. Och jobbigt att sitta still flera timmar i sträck och behöva uppföra sig! (surt sa räven...... haha)

    SvaraRadera
  4. Nobelfestligheterna intresserar mig inte. Tycker för övrigt att kungahuset skulle avskaffas!
    Däremot har jag kastanjemjöl som jag ville göra något med. Hittade detta receptet som verkar intressant, det ska jag prova.
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, så kul att du vill pröva mina muffins! Hoppas du ska gilla dem! Och du, man behöver varken gilla Nobelfester eller kungahus. Som tur är bor vi ju i ett land där man faktiskt får tycka olika om både det ena och det andra. Man kan ju hitta på andra tillfällen att festa och sätta lite guldglans på tillvaron. För det tror jag man behöver! Må så gott och varmt välkommen tillbaka!

      Radera