fredag 16 december 2011

Lite frukost igen - hirsmannagrynsgröt med sojamjölk och nyponmos samt glutenfri surdegsmacka




Är du glutenintolerant och längtar efter mannagrynsgröt? Inga problem! Det finns helt glutenfria hirsmannagryn, som det går utmärkt att göra mannagrynsgröt på, och som smakar precis som vanlig mannagrynsgröt. Den är bara lite nyttigare! Hirs innehåller nämligen massor med mineraler, bl a järn.

Jag gjorde min mannagrynsgröt med färsk sojamjölk, men det går naturligtvis att använda alldeles vanlig mjölk eller någon annan alternativmjölk. Den halva kravbananen och nyponmoset plussar på med ytterligare vitaminer och mineraler, så det här är faktiskt rena, rama hälsofrukosten. Till en portion (lite mindre än den som föreslås på paketet) gröt kokar du upp 1,75 dl sojamjölk, vispar i 2 msk hirsmannagryn, och låter småkoka under lock 10 minuter. All gröt verkar ha en tendens att fastna i botten, denna inget undantag. Jag har kommit på att om jag smörjer in botten med lite kokosolja innan jag kokar upp mjölken så släpper gröten lättare.

Glutenfri surdegsmacka med sallad och ekologisk, kokt skinka, samt ett kokt ägg fullbordar härligheten. Kaffe därtill. Inga som helst problem att hålla sig mätt tills det blir lunchdags!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar