lördag 29 augusti 2015

Gluten- och laktosfri kvargkaka med ostkakefeeling



Min laktosintoleranta dotter älskar ostkaka, men det är ganska svårt att hitta riktigt god färdig ostkaka som både är glutenfri och laktosfri. Då kan det vara bra att ha en mamma, som mer än gärna ställer sig och vispar ihop en "påbegäranostkaka". Tidigare har jag gjort den här varianten, men nu hade jag lust att variera mig lite, så då fick det bli ett lite modifierat recept. Absolut lika god som den tidigare, jag lovar!

3 stora ekologiska ägg
1 dl ljust rårörssocker
1 tsk äkta vaniljsocker
500 g laktosfri kvarg - Lindahls
1 dl laktosfri grädde
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
knappt 1 dl smulade mandelspån

Smaksättning: antingen rivet skal av en ekologisk citron och en matsked citronsaft, eller några droppar bittermandelolja

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Rör ned kvargen, grädden och den smaksättning du valt.
Blanda ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl och smulade mandelspån och blanda ned i smeten.
Häll smeten i en väl smord form och grädda i ca 180 grader ungefär 30 minuter.
Servera ljummen med lättvispad grädde, sylt, färska bär eller vad du nu föredrar.

Ha nu en härlig lördag, och njut av den sista riktiga sommarhelgen! Här är det klarblå himmel, några små ulltussiga moln och SOL!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar