fredag 19 september 2014

Kalkongryta med massor av grönsaker, kokosmjölk ochg jordnötter - glutenfri och mjölkfri



Att äta mer grönsaker är bra både för hälsan och miljön. Det är ingen stor nyhet, det har vi vetat länge. Men även om man inte väljer att äta helt vegetariskt kan vi hjälpas åt att äta MINDRE kött. Den här grytan är ett exempel på hur du kan få blygsamma 350 g kalkonfilé att räcka till middag åt minst 4 personer.

Jag använde naturella jordnötter som jag själv rostade i ugnen, men det går också bra att använda jordnötssmör. Är du allergisk mot jordnötter, men tål kanske mandel?? Det går bra det också, liksom cashewnötter.

Grytan är både fri från gluten och mjölk. Vad du väljer att äta till är en smaksat. Ris förstås, men även kokt hirs, quinoa, pasta eller cous-cous (finns i glutenfri variant) passar lika bra.

350 g färsk kalkonfilé
rapsolja eller ghi
2 tsk curry

300 g färska, ansade champinjoner
3 vitlöksklyftor
1 gul paprika, ca 150 g
1 orange paprika, ca 150 g
1 medelstor zucchini - som jag glömde väga
rapsolja eller ghi

1 burk kokosmjölk eller kokosgrädde, 400 g - inte lightvariant
60 g rostade, malda jordnötter
2 tsk lantbuljongpulver

Börja med att rosta jordnötterna om du inte använder färdigt jordnötssmör. Jag rostade 250 g på en gång och förvarar det jag inte använde i grytan i en tät burk.
Bred ut dem på ett fat eller liten långpanna och rosta dem i lite drygt 200 graders ugnsvärme 10 - 12 minuter. Låt svalna och gnugga sedan bort skalet. Jag la dem sen i silen på min salladsslunga och skakade ut skalen, Det tyckte jag var väldigt fiffigt! Mal jordnötterna när de svalnat helt.






Skär kalkonfilén i mindre bitar. Hetta upp olja/ghi med curry och bryn kalkonbitarna fint runtom. Lägg över i en större gryta.
Ansa grönsakerna, skär i mindre bitar, skala och flisa vitlöken.
Lägg svampen i kall stekpanna, sätt på värmen, och fräs runt tills all vätska kokat in. Tillsätt då olja, vitlök och de övriga grönsakerna och fräs runt under omrörning några minuter. Lägg över i den större grytan tillsammans med kalkonbitarna.
Häll i kokosmjölk, buljongpulver och malda jordnötter och låt småkoka under lock tills köttet är färdigt och grönsakerna lagom mjuka för din smak, 10 - 15 minuter. Om du vill ha grönsakerna riktigt krispiga föreslår jag att du väntar med att lägga i dem i grytan tills kalkonen nästan är klar. Som med all fågel är det viktigt att den är helt genomstekt.
Smaka av med salt eller mer buljongpulver.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar