tisdag 9 september 2014

Gräddig tomatsoppa med gorgonzolacrème



Nu blir det tomatsoppa igen go´vänner! Det blir det titt som tätt här i huset under den svenska tomatsäsongen. Den här har blivit en favorit och har repriserats vid flera tillfällen. Den är inte helt vego eftersom jag använde kycklingbuljong den här gången, men det kan naturligtvis bytas ut mot ett helvegetariskt alternativ.

Passa på nu medan det fortfarande finns svenska tomater! Snart får vi nöja oss med de bleknosiga importerade varianter som dyker upp i grönsaksdiskarna, och som knappast ens gör skäl för sitt namn! De gör faktiskt ingen människa glad! De smakar ju ingenting!

Under en liten semestertripp till Skåne i mitten av augusti passade vi på att förbrödra oss med våra danska grannar och tog en tur till härliga Lousiana och Helsingör. Där förlorade jag mig fullständigt i en helt fantastisk ostbutik och fyllde kylväskan med allehanda mumsigheter, bl a en ljuvlig gorgonzola. Lite av den blandade jag med smetana och klickade i min tomatsoppa.

800 färska svenska tomater
1 medelstor gul lök
3 vitlöksklyftor
lite olja eller ghi
1 tsk milt paprikapulver
75 g koncentrerad tomatpuré - jag använde en italiensk från Fontanella som jag köpte på Martina
8 dl vatten
3 kycklingbuljongtärningar (Kung Markatta) - eller vegetariskt alternativ
75 g smetana
1 msk balsamico - jag använde en gotländsk salmbärsbalsamico
1 tsk mörk honung

75 g smetana
30 - 35 g gorgonzola
1 tsk pestokrydda med ramslök

Skålla, flå och grovhacka tomaterna.
Skala och grovhacka lök och vitlök.
Hetta upp olja/ghi i en gryta och fräs lök och vitlök under omrörning. Tillsätt också paprikapulver och tomatpuré och fräs runt alltsammans så det blir en aning rostat.
Slå på vatten och buljongtärningar, och häll i tomaterna.
Låt småkoka under lock ungefär 10 minuter.
Vänd ned smetana och tillsätt också balsamico och honung innan du mixar soppan helt slät.

Mosa ihop smetana, gorgonzola och krydda och lägg i en klick som får smälta i den varma soppan.

Bjud gärna antingen ett lite grövre bröd eller grissini till soppan. Vi njöt även av soppan vid det tidigare nämnda kräftkalaset för drygt en vecka sedan. Då hade vi den lite ljummen i glas, och utan gorgonzolacrèmen till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar