söndag 1 december 2013

Säker på din sak?




Är du en sån där säker och genomtänkt person? En sån där som alltid vet vad du tror, tycker, tänker och känner? En sån som alltid vet vilket parti du ska rösta på, som är helt klar över din tro och livsuppfattning, som har hittat din klädstil och aldrig avviker från den, och som vet precis vilken inredningsstil du har och vad som passar i ditt hem? Tja, i så fall är du att gratulera. Eller, jag vet inte förresten. Jag läste vid något tillfälle om en känd designer, som blev så förargad när hon fick en blombukett som varken i färg eller form passade in i hennes med millimeterprecision superstajlade hem att blommorna åkte direkt ned i sopkorgen. Ledsamt! Både för givaren,  mottagaren och blommorna. Om man är så övertygad om att man själv sitter inne med den absoluta sanningen att man inte kan öppna sig för andras tankar och åsikter tror jag att man är farligt ute, och om man aldrig någonsin kan vika av från sin färdriktning tror jag att livet kan bli ganska fattigt.

Idag är det Första Advent, och snart kommer julgranen att kläs härhemma. Det kommer i vanlig ordning att bli en högst personlig, ganska yvig och överdådigt dekorerad skapelse. Den skulle förmodligen vara en designers värsta mardröm. Jag har ibland gjort lite halvhjärtade försök att strama upp det hela men nåde den som försöker sig på sådana konster! Då blir det högljudda protester från alla håll och kanter. ALLA julgransprydnader måste få vara med! INGEN får vara utanför! Där trängs min pappjulängel som jag fick när jag föddes med makens halmekorre som han fick som liten. Där samsas riktigt stilrena glasprydnader från svenska glasbruk med hemslöjdstomtar, "invandrade" exotiska julprydnader från fjärran länder, och luggslitna, egenknåpade, ganska oidentifierbara skapelser från det att döttrarna gick på dagis. Där finns änglar och tomtar, stjärnor och äpplen, garnbollar och allehanda djur, kristyrfigurer och pappersformationer. Snart ser jag fram emot att få hänga upp lilla I:s mödosamt hoppysslade alster. Jag hoppas verkligen vi hittar något ledigt barr!

Jag känner mig ganska ofta som den där spretiga julgranen! Jag har en fast förankrad grundtro, men oj så mycket tvivel jag brottas med på alla möjliga håll och kanter. Jag är förvissad om att de allra flesta religioner har korn av sanning och något gott att tillföra. Det är de alltför övertygade, de som tror sig ha monopol på sannningen, som ställer till det!  Oavsett vilken religion det handlar om! Politiskt är det likadant. De flesta partier har delar som jag kan sympatisera med (NÄSTAN alla i alla fall). Det har hänt att jag i samma val har röstat på tre olika partier! Och det är samma sak med politik som med religion. Det är de alltför tvärsäkra som riskerar att bli fanatiker och trampa ned sina medmänniskor.

Klädstil förresten. Kära nån! Det har jag nog ingen alls! Härhemma strosar jag omkring som en av de där gamla kantstötta och nötta dagisjulprydnaderna i mysbyxor och fleecetröja, men om det kniper kan jag snofsa upp mig - kanske inte till de där sparsmakade glasbruksprydnadernas nivå, men åtminstone till en respektabel hemslöjdstomte! Ibland kan det blir drag av invandrarprydnader. Skulle vara intressant att se vad Go´kvälls stajlingsteam skulle göra med mig! Och mitt hem? Ja, kära ni, den dan vi eventuellt ska flytta härifrån kommer den mäklaranställda inredningsmänniskan att få ett tufft jobb att sortera bland köpt, ärvt, fått och hemknåpat för att få till en enhetlig och säljvänlig interiör.

Men vet ni vad! Vi älskar ju den där hiskeligt överbelamrade julgranen som tar ut svängarna åt alla håll och kanter, och som inte kan bestämma sig för hur den ska se ut! Allihop! Jag tror bestämt att jag också är värd att älskas. Precis som den jag är! Det är du också! Precis som den du är!

"Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull,
för ingen annan är som du"

Glad advent på er allihop! Och låt tiden fram till jul bli så avstressad och förväntansfull som det är meningen att den ska vara. Kom ihåg att släcka ned ljuset!

2 kommentarer:

  1. Hej Kjersti!
    Vilken fin blogg du har! Hittade hit igår och här sitter jag nu och hör min risgrynsgröt med kokosmjölk puttra i kastrullen (http://kjerstismatochprat.blogspot.dk/2012/03/dagens-frukosttips-lyxigt-nostalgisk.html). Jag har bara kikat runt lite, men du ser ut att ha massor av goda recept här - stort tack för dessa! Och tack för detta fina blogginlägg, ger något att tänka på såhär på första advent.
    /V.H.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din fina kommentar anonym! Jag läste den i morse men hann inte svara då eftersom jag skulle ut på "adventsäventyr". Jag blev så glad, och det lyste upp hela min dag! Du är så välkommen att titta in här när du har lust och tid, och jag hoppas du ska hitta många recept som passar dig. Må så gott och ha en fortsatt fin advent!

      Radera