torsdag 19 december 2013

Gräddig grönkålssoppa med blomkål, broccoli och smakrik korv



Ojojoj, vilken seg morgon! Jag borde ha varit björn, så att jag fick sova mig igenom vintern och vakna framåt våren! Det här mörkret sätter sig ju som klister i kroppen. Men, snart, snart vänder det tackochlov, och det börjar ljusna igen. Efter frukost och en jättestor kopp kaffe är jag i alla fall redo att dela med mig av dagens recept

Det här är en lite annorlunda, god och väldigt lättgjord grönkålssoppa. Som bas hade jag grönsaksavkoket efter att ha gjort måndagens vegopaj, och den förstärkte jag med lite av Trollets goda örtkrydda, innan jag kokade grönkålen mjuk och mixade med grädde. Sedan blev det tillägg av blomkåls- och broccolibuketter samt en riktigt god och smakrik spansk korv med hög kötthalt som är både gluten- och laktosfri. En god och värmande soppa i vintermörkret.

1 liter smakrik grönsaksbuljong + 1 tsk Trollets örtkrydda
2 vitlöksklyftor
200 g grönkål
2 dl grädde - vanlig, laktosfri eller vid behov något helt mjölkfritt alternativ
250 g broccolibuketter
250 g blomkålsbuketter
300 g kryddig, smakrik korv

Om du inte har något grönsaksavkok att utgå från gör du en egen god buljong med buljongpulver eller buljongtärning. Eftersom soppan inte är vegetarisk i övrigt kan du välja antingen grönsaksbuljong eller hönsbuljong.
Koka upp buljongen och lägg ned ansad, sköljd och strimlad grönkål. Koka mjukt ca 8 - 10 minuter.
Häll i grädde och mixa soppan helt slät.
Koka upp soppan på nytt och lägg i blomkåls- och broccolibuketter samt slantad korv. Det finns färdiga frysta blomkåls- och broccolibuketter för dig som önskar det. Använder du färska grönsaker föreslår jag att du sparar de blad och stjälkar som inte kommer till användning så har du grund till ytterligare en soppa. Koka soppan ytterligare 5 minuter eller tills grönsakerna är så mjuka som du vill ha dem.

Servera gärna en gratinerad ostmacka på det här brödet som komplement, så räcker soppan säkert till fyra.






2 kommentarer:

  1. Den gillar jag! Kommer här och framåt att ingå i mitt soppurval! Lite (1-2 dl) minskade jag på buljongmängden då jag tyckte det lät så mycket och det blev riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir! Jag kan tänka mig att det blev bra med den mindre mängden buljong också. En del föredrar lite tjockare soppa, en del lite tunnare. Smaken är ju olika. Tusen tack för din återkoppling anonym!! Ha det gott!

      Radera