onsdag 1 augusti 2012

Alkoholfri svart vinbärsbladsmojito



Svarta vinbär hör till de svenska s k superbären, och innehåller framförallt mängder av C-vitamin, men även en del mineraler. Det man kanske inte så ofta tänker på är att även bladen innehåller en massa nyttigheter. Man kan t ex göra ett aromatiskt och välgörande te på torkade svarta vinbärsblad. Det ska vara milt urindrivande, och jag har också läst någonstans att det ska vara bra mot reumatiska besvär, men det törs jag inte gå i god för.

För ett tag sedan gjorde jag ju en alkoholfri variant på mojito med mynta, och häromdagen kom jag på att det borde gå att göra på svarta vinbärsblad också. Och det gick ju bra. Det blev en väldigt läskande måltidsdryck. Vill man ha den lite mer smakrik kan man tillsätta lite flädersaft.

12 - 14 ganska späda svarta vinbärsblad
1 stor, saftig och riktigt mjuk limefrukt
1 - 2 msk kokossocker eller ljust rårörssocker - med kokossocker blir mojiton lite mörkare i färgen
1½ - 2 liter vatten - vanligt eller hemgjort bubbel
en "näve" svarta vinbär
(några matskedar outspädd flädersaft)
ev isbitar

Skölj och borsta limfrukten riktigt noga i ljummet vatten, och torka den. Skär ena halvan i mindre bitar.
Riv hälften av vinbärsbladen grovt, och mortla dem noggrant med sockret så det blir ett grönt socker.
Lägg i en tillbringare, fyll på med vatten, limebitar och pressad limesaft från halva limen. Lägg också i bären och resterande hela blad, samt ev isbitar.








7 kommentarer:

  1. Ser verkligen läskande och gott ut! Undrar om det skulle bli gott med vinbladspesto?? Såg lite pestoliknande ut efter att du hade mortlat den. Jag skulle kanske ta och testa någon gång?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför inte, Therése! Det låter väl som en häftig idé, och jag har aldrig stött på det tidigare. Pröva vetja!
      Här spöregnar det igen, så det blir köksstök i stället för att sitta i trädgården och njuta av fågelkvitter. Hoppas ni har bättre väder. Ha det gott!

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Eva! Så trevligt att du hittat till min blogg, jag tror inte att jag sett dig tidigare. Du är varmt välkommen! Mojiton blev väldigt god och läskande, så testa den gärna. Må så gott!

      Radera
  3. Har plockat vinbär i dag och plockade oxå en liten påse vinbärsblad som jag tänkte torka. Men sen fick jag för mig att bladen inte är lika bra efter man plockat bären. Vet inte vad jag fått det i från vet du något om det?
    Din dryck verkar riktigt god :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla! Nog tror jag du kan använda bladen, jag har aldrig hört att bladen tappar sin kraft för att bären är plockade. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till, men någon annan läsare kanske vet. Ha det bra!

      Radera
    2. Det ända jag fått fram är att om man ska äta dem färska efter man skördat bären är att de är svår smälta. Men jag ska bara ha dem som smak sättning inte mixa dem :)

      Radera