söndag 7 augusti 2011

Jag - en Ölandstok

Ja, nog är det lätt att bli tokig i Öland, denna fantastiska ö, där jag tillbringat den senaste veckan. I våras hade Arla en tävling, där man skulle laga en maträtt med crème fraiche, smaksatt av Årets kock 2010, och den hade jag den stora turen att vinna (recept här). Vinsten var ett presentkort på Bo på Lantgård, och det valde jag att lösa in hos Sonia på Kastanjegården i lilla söta Mellösa by utanför Köpingsvik. Jättemysigt ställe, som varmt rekommenderas! Fräscht, eget badrum, varm atmosfär och innehållsrik frukost, inklusive glutenfritt bröd.

På vägen till Öland gjorde vi ett stopp i Oskarshamn, där vi bodde på Hotell Ett, ett gammalt omgjort badhus där man fortfarande kunde se spåren av tidigare badövningar. Jättetrevligt, och med kunnig, omtänksam och mycket vänlig service. På onsdagar och lördagar bjuds en härligt generös grillbuffé till ett mycket överkomligt pris, och eftersom vi kom dit på lördagskvällen passade vi på att avnjuta den. Hotell Ett är också ett ställe jag gärna rekommenderar.

Ni som följt mig under sommaren vet att jag varit ute på en massa trevligheter, men nu är det stopp, och slut på utsvävningar av det slaget. Nu får jag ägna mig åt andra trevligheter, som att ta rätt på plommon och körsbär, baka och laga mat. Och baka till det stora Kakkalaset förstås, som går av stapeln på lördag här i Gammelgården i Rasbo. Kom gärna och smaka på alla 110 sorterna om du har vägarna förbi!

Recept kommer vartefter jag hinner baka, laga, mäta, väga, fotografera och skriva, och under tiden får ni nöja er med lite glimtar från min alltigenom lyckade och soliga Ölandsvecka.

Idag får det bli lite bilder från Hotell Ett och Kastanjegården. I morgon får ni bilder från Öland, från norr till söder, och i övermorgon får ni smakprov på all fantastisk mat vi ätit. Håll till godo!























6 kommentarer:

  1. Gratulationer till den enastående matlagningsvinsten. Skall slå upp receptet. Vilket boende, vilken mat och underbara omgivningar. Extra roligt för mig att få se fint sänglinne och lapptäcke tillvarataget och använt. Som du vet är det ett av mina intressen.
    Kram Cat

    SvaraRadera
  2. Tack Catarina! Ja, nog var det lyxigt att få vila huvudet på äkta, gammaldags spets! Lapptäcket var helt fantastiskt, och det hängde ytterligare ett lapptäckskonstverk på väggen. Kvinnokraft av bästa sort! (Fördomsfullt kanske, men jag har svårt att tro att det ligger manskraft bakom).

    SvaraRadera
  3. Oj, grattis, vad roligt att du vann! Vad förvånad jag blev när jag såg bilder från hotell ett i oskarshamn, jag växte upp där och kommer fortfarande ihåg byggnaden som simhall, men visst känner jag igen det fortfarande! Roligt att se bilder därifrån =D

    SvaraRadera
  4. Vad kul, Alexandra! Jättetrevligt hotell! Oskarshamn verkiade överhuvudtaget vara en mysig stad. Hade aldrig varit där tidigare. Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Grattis! Vilken trevlig vinst och ni verkar ha haft det jättebra!

    SvaraRadera
  6. Tack Anna! Vi kunde inte ha haft det bättre! Tur som tokiga med vädret också. Är sååå glad och tacksam!

    SvaraRadera