måndag 22 augusti 2011

Gluten- och mjölkfri majsugnspannkaka med bacon och äpplen rullade i kanel, ingefära och råsocker


Ugnspannkaka tror jag knappast att jag har gjort sedan jag blev glutenintolerant för sisådär sex år sedan. Nu fick jag i alla fall en omåttlig lust att göra det, och förstärkte pannkakan med bacon och de allra första mogna äpplena. Jag gjorde också ugnspannkakan mjölkfri, och använde quinoamjölk eftersom jag hade en förpackning hemma. Det går bra med havremjölk, rismjölk eller alldeles vanlig mjölk också om du tål det.

Vi åt pannkakan med rårörd lingonsylt och rårivna morötter blandat med apelsiner. Jag hittade några riktigt fina ekologiska apelsiner, trots att det ju inte är säsong än. Riktigt mumsigt blev det, och en både hälsosam och god vardagsmiddag.

Vegetarianer hoppar såklart över baconet. Mjukfräst purjo kan vara ett alternativ. Jag vet att det finns något slags vegetarisk "bacon", men jag har ingen erfarenhet av att använda det så jag törs inte uttala mig om huruvida det fungerar i det här receptet.

Du kan variera genom att skaka äppelklyftorna i curry i stället för kanel/ingefära. Det är också gott ihop med äpplen och bacon. Du kan också smaksätta själva pannkakssmeten med någon rolig örtkrydda. Släpp loss fantasin! Det är så härligt med mat!

2 dl majsmjöl
5 dl valfri mjölk
4 ägg
1 tsk salt
1 tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
1- 2 paket bacon - helst ekologisk
2 fasta, aromatiska äpplen
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk rårörsocker

Blanda majsmjöl, husk, bakpulver och salt, och vispa ned hälften av mjölken. Vispa också i äggen, och vispa ordentligt så inga klumpar bildas. Vispa slutligen i den resterande mjölken. Låt stå och svälla i rumstemperatur ca en timme.
Dela baconet och klipp i strimlor. Fräs det lite "halvknaprigt" i het stekpanna, och låt det rinna av på hushållspapper. 
Skala och klyfta äpplena. Blanda kanel, ingefära och rårörsocker i en plastpåse, och skaka runt äpplena i blandningen.
Häll pannkakssmeten i en smord mindre långpanna, och fördela baconfräs och kryddäpplen jämnt över. 
Sätt in i ugnen på drygt 200 grader, och grädda ca 25 minuter tills pannkakan är gyllenbrun och "puffat upp sig" lite.
Skär i bitar och servera genast med valda tillbehör.









4 kommentarer:

  1. Var skulle vi vara utan dig!?

    Your number one fan

    SvaraRadera
  2. Vad gullig du är! Jag blir alldeles rörd. Tack snälla! Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Jag hittade den här underbara bloggen åt min mamma som har besvär med både gluten och mjölkprodukter. Vi åt hela familjen av den här super goda ugnspannkanan. Jag ska göra den här för andra ggn nu. Och har tipsat min mamma om din blogg så kanske hon blir lite mer nyfiken att använda datorn! Verkligen en super bra blogg och super smarriga recept! Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina fina ord, anonym! Jag blir så jätteglad när jag kan vara till hjälp och inspiration. Du kan hälsa din mamma att jag var väldigt trög i starten när det gällde datoranvändning. Jag kapitulerade inte förrän jag var tvungen att börja använda den i jobbet. Och jag visste knappt vad en blogg var när jag för två år sedan själv började blogga. Det är aldrig för sent att lära sig något nytt! Varmt välkomna tillbaka, både du och din mamma! Må så gott!

      Radera