måndag 1 augusti 2011

Snabbinlagd gurka med annorlunda smak - med champagnevinäger, kokossocker och koriander



När jag var barn bjöds det nästan alltid inlagd gurka till söndagssteken, och nu sist jag gjorde helstekt karré i ugnen fick jag en obändig lust att lägga in gurka. Däremot bytte jag ut det vanliga sockret mot kokossocker, och den klassiska persiljan mot koriander. Jag tog också min jättegoda champagnevinäger från Oil & Vinegar här i Uppsala som är en guldgruva för matnördar. Oljor, smaksatta vinägrar, röror, kryddor, oliver och inläggningar och allt möjligt annat spännande. Gurkan blev väldigt fräsch och god i smaken, och passade förträffligt till den stekta karrén. Gurkan står sig någon dag i kylskåpet, men inte så värst mycket längre tror jag. Då blir den nog för sladdrig.

ca 250 g slanggurka
1 dl champagnevinäger eller riktigt fin vitvinsvinäger
½ - 3/4 dl vatten
1 msk kokossocker
ca 1 tsk grovt vitlökssalt
1 liten bunt koriander, ca 2 msk hackad - kan bytas mot persilja om man inte gillar koriander

Blanda vinägern med kokossocker och salt, och vispa tills det löst sig.
Tillsätt vatten och fint hackad koriander. Smaka av. Tillsätt mer vatten om du tycker det verkar för starkt.
Skiva gurkan tunt, tunt, på mandolin eller med osthyvel, och läg ned i lagen. Blanda om ordentligt, och ställ kallt någon timme.
Klipp ev ned lite mer koriander precis innan servering.
Njut gurkan till stek eller köttbullar t ex, eller varför inte toppa leverpastejmackan med gurkan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar