måndag 15 augusti 2011

Smakrik lammfärssås med örtig tomatsås och soltorkade tomater



En av mina go´a svärsöner börjar tindra som en smärre julgransbelysning så fort det blir tal om soltorkade tomater! Självklart måste man ju smöra lite extra för sina svärsöner, så jag brukar peta ned tomater i allt möjligt när han väntas på besök, i köttfärssås t ex. Vad tror du om det här Robert? Jag har sparat en portion om du händelsevis skulle titta in.

Italienska Mutti är i mitt tycke oslagbara när det gäller tomatprodukter. Den smaksatta varianten av krossade tomater som jag använt här är jättegod. Jag har sett att de nyligen också kommit med en ketchup. Den får det bli när vår redan påbörjade ketchupflaska är slut!

500 g lammfärs - gärna Kravmärkt om du har möjlighet
½ gul lök
1 stor vitlöksklyfta
1 tetra krossade tomater med örter, 370 g (Mutti, smaksatt med basilika, oregano och rosmarin)
½ dl okryddad tomatpuré
salt, peppar
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
ca ½ - 3/4 dl soltorkade körsbärstomater - eller 5 stora, strimlade, soltorkade tomater
olivolja till stekning

Finhacka lök och vitlök, och fräs den gyllene i olivolja. Tillsätt lammfärsen, och fräs den smulig under omrörning.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, salt, peppar (jag tog från kvarn) och örtkryddor, och låt puttra ihop på ganska låg värme, under lock, en halvtimme. Lägg ned de soltorkade tomaterna efter halva tiden.
Smaka av om det behövs mer salt eller kryddor.

Servera lammfärssåsen med valfri pasta, en driva nyriven parmesan eller pecorino, och fräsch sallad.
Jag tog glutenfria, flerfärgade fusilli från Doves Farm.







2 kommentarer:

  1. Ojojoj! Det där ser otroligt smarrigt ut! Ja, jag tror nog att jag kan lova att jag hamnar i den berömda mathimlen om jag smakar på den där köttfärssåsen! Kram på dig!

    SvaraRadera