måndag 23 november 2015

Vegetarisk glutenfri paj med champinjoner, zucchini, ugnsbakade tomater, mozarella och kronärtskockspesto



Den här veckans vego får bli en lite annorlunda paj med färska champinjoner och zucchini, och med ett krämigt täcke av mozarella och kronärtskockspesto. Halva burken pesto blev kvar efter att jag gjort en pizza bianco - eller kanske snarare pizza verde - häromsistens, och då kom jag på att jag kunde använda den i paj. Bra idé kan jag konstatera!

Det glutenfria pajskalet är en ny favorit, som jag är riktigt nöjd med. Degen är mjuk och lättarbetad och går lätt att kavla eller trycka ut till fin form. God smak har det också, och blir lite extra proteinrikt av kikärtsmjölet.

Så här gör du om du vill testa min paj, och det rekommenderar jag dig att göra!

1,5 dl kikärtsmjöl
1 dl potatismjöl av lite grövre sort - från Recomarket
½ dl tapiocamjöl
2 tsk husk
100 g smör
1 medelstort ägg - 65 g

70 g medellagrad ost i skivor - jag använde Prästost

300 g färska champinjoner
1 liten zucchini
2 vitlöksklyftor
lite olivolja
15 - 20 halvor ugnsbakade körsbärstomater - den här gången kryddade med oregano
valfri örtkrydda, t ex oregano, basilika eller timjan

3 ägg
1 boll mozarella - 100 g
½ burk kronärtskockspesto - 100 g
½ dl grädde

Mixa ihop pajskalet och tryck/kavla ut det i en smord pajform.
Nagga och ställ in i kylen minst en halvtimme, gärna längre.
Förgrädda pajskalet i 200 graders ugnsvärme 10 - 12 minuter.
Fodra genast pajskalet med ostskivor när det kommer ut ur ugnen.

Ansa champinjonerna och skär i mindre bitar. Dela också zucchinin i mindre bitar.
Skala och flisa vitlöken.
Lägg svampen i kall stekpanna och fräs tills den blir lätt brynt och eventuell vätska dunstat.
Tillsätt då lite olivolja och lägg i zucchini och vitlök. Fräs runt under omrörning och låt zucchinin mjukna. Vill du ha den ännu mjukare så låt alltsammans steka några minuter under lock. Häll av eventuell vätska som bildas.
Fördela champinjonerna och zucchinin i pajskalet tillsammans med tomaterna. Strö över krydda.
Mixa ihop ägg, mozarella, grädde och pesto och häll över.
Fortsätt grädda pajen i 200 graders ugnsvärme ca 35 - 40 minuter.

Ha nu en riktigt mysig Köttfri måndag go´vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar